Quote from Funbeat user on 12 May 2008, 10:52Är det inte lasbilsförarna som är värst? Man förstår ju att de är stressade och att de har stora bilar, som man kanske inte kan svänga ut med hur mycket som helst.
Tror dock inte att de förstår hur farliga de är för cyklister, i och med att man kan sug
Är det inte lasbilsförarna som är värst? Man förstår ju att de är stressade och att de har stora bilar, som man kanske inte kan svänga ut med hur mycket som helst.
Tror dock inte att de förstår hur farliga de är för cyklister, i och med att man kan sug
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 07:11Måste nog iallafall säga att dom koolaste vägskyltarna finns i USA,
"Bikes use full lane" - är vanligt i lite brantare neförsbackar inne i stan
"Bikes and cars - share the road"- på landsvägarna...
Måste nog iallafall säga att dom koolaste vägskyltarna finns i USA,
"Bikes use full lane" - är vanligt i lite brantare neförsbackar inne i stan
"Bikes and cars - share the road"- på landsvägarna...
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 12:48I USA är det lite omvänt mot här. Där har cyklister generellt mycket högre status i lagstiftningen (man får använda vägen i nästan alla lägen - cykeln räknas som ett fordon på ett helt annat sätt än här i Sverige där cykeln i lagstiftningen ses som lekfor
I USA är det lite omvänt mot här. Där har cyklister generellt mycket högre status i lagstiftningen (man får använda vägen i nästan alla lägen - cykeln räknas som ett fordon på ett helt annat sätt än här i Sverige där cykeln i lagstiftningen ses som lekfor
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 14:25Fast det va väl ändå lite ironi i Oscars inlägg?
För skyltarna avser nog motorcyklar...
Edit: fast jag kan ha fattat helt fel alltså 😀 det gör jag jämt.
Fast det va väl ändå lite ironi i Oscars inlägg?
För skyltarna avser nog motorcyklar...
Edit: fast jag kan ha fattat helt fel alltså 😀 det gör jag jämt.
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 14:36Nej, de gäller faktiskt cyklar! "Share the road!" finns här och var.
BILD:http://nerkalog.lumpus.info/wp-content/uploads/2007/07/share-the-road.jpg
Nej, de gäller faktiskt cyklar! "Share the road!" finns här och var.
BILD:http://nerkalog.lumpus.info/wp-content/uploads/2007/07/share-the-road.jpg
Quote from Lena O on 15 May 2008, 14:57Rasmus: Jag skulle vilja påstå att lagstiftning här är lika starkt som i USA, det är kanske medborgarna som har en annan attitud ... fast åt andra sidan, det finns säkert en bra anledningen till att de har sådana skyltar i USA
Rasmus: Jag skulle vilja påstå att lagstiftning här är lika starkt som i USA, det är kanske medborgarna som har en annan attitud ... fast åt andra sidan, det finns säkert en bra anledningen till att de har sådana skyltar i USA
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 16:43Nej, i USA finns inte den övergripande diskriminerande segregeringen som cyklister utsätts för här i Sverige. Enskilda områden har infört liknande cykelbanetvång, men på de flesta platser har man rätt att använda den riktiga vägen, och man slipper då allt
Nej, i USA finns inte den övergripande diskriminerande segregeringen som cyklister utsätts för här i Sverige. Enskilda områden har infört liknande cykelbanetvång, men på de flesta platser har man rätt att använda den riktiga vägen, och man slipper då allt
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 17:40Vägarna är rätt belamrade med (för mig rätt självklara) skyltar och fast när körkortet kan klaras av på en eftermiddag så behövs nog dom...=)
Jag har sällan sett så mycket cykelbanor/filer som jag har sett här, iofs så är det ofta "bara" en separat fil p
Vägarna är rätt belamrade med (för mig rätt självklara) skyltar och fast när körkortet kan klaras av på en eftermiddag så behövs nog dom...=)
Jag har sällan sett så mycket cykelbanor/filer som jag har sett här, iofs så är det ofta "bara" en separat fil p
Quote from Funbeat user on 15 May 2008, 18:32Cykelfiler har jag inget emot. I praktiken, och enligt lagen, är vägrenen cykelfil här i Sverige, på de vägar där den är bred nog.
Cykelfiler har jag inget emot. I praktiken, och enligt lagen, är vägrenen cykelfil här i Sverige, på de vägar där den är bred nog.
Quote from Lena O on 15 May 2008, 20:01Jag har cyklat i 20 år i Sverige, och visst, man få fingret ibland (har jag hört) men jag tror att ni svenska blåsa upp problemet ur all proportioner.
Jag har cyklat i 20 år i Sverige, och visst, man få fingret ibland (har jag hört) men jag tror att ni svenska blåsa upp problemet ur all proportioner.