Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOkej att springa på stukad fot?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag trampade snett på ett stepup pass för en månad sen.. det kändes som en reäl stukning eftersom jag hade mycket svårt att stödja på den på morgonen efter. Några dagar senare känndes foten lite bättre ju mer jag gick och höll igång med träning, men

Dina senor är utdragna och kan inte stabilisera som vanligt, därför du har ont. Kan inte vara en bra idé att springa om du har ont när du springer pga ett trauma.
Men jag är inte läkare, bara läkarhustru, Jag kan ha fel 😉

Inte bara läkarhustru, du ser ut som en japansk krigare oxå 😉

OnT: Jag skulle oxå avråda från att springa. Bättre att missa några dagars träning nu och kunna springa tävlingen överhuvudtaget än att riskera en skada.

Jag skulle tejpat foten och kört på som vanligt.

Jag hade gjort som David. Har spelat många fotbollsmatcher med hårt tejpad fot. Utan tejp kunde jag nästan inte gå pga att foten hade noll stabilitet i sidled, den vek sig hela tiden. Det var en riktigt rejäl stukning med flera avslitna ledband på utsidan

Jag tycker att man ska vara relativt restriktiv med att tejpa. Har en hel del bekanta som tejpade mycket när de spela handboll i ung ålder. Idag, 20 år senare har de svullnader på fotlederna till följd av detta.

Vad menar du med på fotlederna och på vilket sätt skulle det bero på tejpning?

Tejpade de utan anledning eller pga skada?

Jag har många titlar, bäst att ta mig på fullaste allvar! 😉

Tejpa foten... ska inte kasta sten i glashus, så visst, om du vet HUR du ska tejpa så...
Och om du verkligen kan vara så ärlig mot dig själv att du lägger ner när det gör ont och inte tänker "

Kör några dagar i bassängen istället, underskatta inte konditionen simträning ger om du tar i lite! Bra för andningen.

Självklart kan man inte bara tejpa lite planlöst. Jag kan tejpa och tycker att det är en bra lösning.

Ofta så blir det så i en tävlingsidrott att man inte viker undan för lite smärta, på gott och ont. All smärta är inte farlig.