Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOkej att springa på stukad fot?
You need to log in to create posts and topics.

Stukning ska ju vilas i den akuta fasen, men sen är det ju träning som gäller. Så ngn sorts stabilisering om det krävs, och sedan ut och jogga försiktigt behöver inte vara ngn dum idé.

Alternativet är ju att stå på balansplatta hela dagarna, och det är j

De spelade tejpade med stukade fötter istället för att stärka upp och låta läka. Sen är det som ni påpekat att man ska veta HUR man ska tejpa. Om man inte säger det så kan en oerfaren börja tejpa själv på eget bevåg och det är inte bra.

Sen är det nog li

Som gammal fotbollsspelare håller jag med Jack, se till att få foten tejpad (av någon som kan och vet hur man isolerar den del du sträckt ut)

Spring bara på plant underlag också om du kan för att trampa snett bara lite lite som en sten eller rot kan åsta

Erik: "Stukning ska ju vilas i den akuta fasen"

Även därom tvista de lärde, många hävdar att man ska försöka hålla foten igång hela tiden för snabbare läkning

Nicklas: När man tejpat foten ska man testa springa snäva "åttor" på båda håll, kan man göra det utan smärta är tejpningen tillräcklig, kan man inte göra det så ska man vila från match

AT: Ja, ok, det vet jag inget om (och beror antagligen på hur man definierar "akut"). Men efter en månad ska man hursomhelst absolut INTE sitta still, var min poäng.

-AT-: Det är väl lite avgörande på vad man ska göra oxå. T.ex fotboll och handboll är ju lite mer kinkigt än att springa rakt fram på slät mark. Jag anser dock att det är extremt viktigt att det är en som vet hur man ska tejpa som tejpar och inte en lekma

Det viktigaste är ju att tejpningen INTE ersätter uppbyggnadsträningen av fotleden igen. Bara ett par tre dagar efter stukning (beror på hur stukad så klart) ska stabilisering, styrka och rörlighet tränas av fotled. Tejpningen är en del i att snabbare kom

Erik: så fort man klarar av att stödja på foten bör man göra det, inte hoppa på kryckor tills det inte alls gör ont längre (hävdar de, jag har ingen underbyggd fakta till det utan ville bara säga att alla inte är av den åsikten)

Nicklas: Jag kan ju bara

Ellinor: det där är såklart grenspecifikt också, som fotbollsspelare utsätts ju skadan för nytt våld ett antal gånger varje match så där spelar man tejpad ganska långt efter skadan, inom löpning går det såklart snabbare att komma tillbaka tejpfri