Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOkej att springa på stukad fot?
You need to log in to create posts and topics.

Jag använde sådant skydd när jag spela handboll efter stukningar. Dock så försökte jag att träna upp styrkan så jag kunde spela utan igen. Vissa stukningar satt i så man inte kunde simma t.o.m.

Hej.

Tejpning eller störstrumpa/linda kan du göra om du ska ut och springa. Efter en månad är inte en stukning akut och det är snarare väldigt viktigt att komma igång för att foten ej ska bli instabil framledes.
Viktigt är att så fort som möjligt komma

Man säger helt korrekt att man ska gå på foten så snart som möjligt, inte bra att immobilisera den. Större risk att foten blir kroniskt instabil då.

De med problem senare i livet har oftast missat i stabilitetsträningen efter skada.
//

En sak till som du får vara vaksam på när du springer med en svag/öm fot är snedbelastning. Det är lätt hänt att du, medvetet eller omedvetet, spänner ena sidan av kroppen för att inte få full belastning på den ömma foten och det i sin tur kan leda till s

Innan den här tråden är slut....så är lilla fossingen lukt...ehhhe jag menar läkt.?!

Tack så jättemycket för alla svar!
Mycket intressant tråd att läsa och reflektera över!

Jag har inte direkt pausat i min träning utan kört löppass, promenader och även gympastyrka pass där det är mycket hopp och sådant (vilket inte var så skönt men uth

Som sagt, stukningar gör ont länge. Jag stukade foten den 4 januari, det känns fortfarande om jag anstränger mig, men det är inte "handikappande" längre. Jag skulle ta det lugnt med hoppande, men se till att joggandet går på mer och mer varierande underla

Instämmer med Erik, vårdcentral kommer inte göra något. Om du har tränat såpass med balansträning och annan träning har du säkert inte ens behov av tejpning vid löpning. Testa, du kan ju alltid stanna och promenera istället. I läkningssyfte är det inget s

Går det att tejpa om det gör ont i ankeln när man springer? Stukade insida vrist för 3 månader sedan och har vilat sen dess, idag gav jag mig ut och sprang men det gjorde ont efter 20-30 min. Jag har kört balansbräda varje dag i 2 månader.

Haha.....rolig gammal tråd du hittade Johan..!! Efter så många dagars vila så borde väl fossingen vara körklar....jag är leg psykolog å ingen leg fossiolog....förhoppningsvis så kommer det en massa bra tips nu om några sekunder å sen så hoppas jag verklig