Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Vid gång och löpning är en liten ”pronationsrörelse” helt normal, det är en del av fotens stötdämpande funktion. Sker en ”supinationsrörelse” eller en allt för stor ”pronationsrörelse” kan problem uppkomma som exempelvis benhinnebesvär eller vissa typer

fast detär lite samma sak här. de likställer gång och löpning.
jag köper inte det. för mig är det två olika gångarter

Å andra sidan spelar det nog ingen roll om jag kommer dragandes med vetenskapliga undersökningar, för de är köpta eller läkare, för de är okunniga eller andra källor, för de kan inget eller vill bara sälja skor.

Du få tro vad du vill. Orka bry sig.

ja du får göra som du vill

Men Jessica...om du inte vill lyssna på någon för att den inte länkar till forskning bör väl ävan du presentera vetenskapliga fakta som stöder din uppfattning. Exempelvis att man bör/kan träna bort en liten/normal pronation.

Det är ju inte bara en sida s

min förfrågan va i första hand riktad till mikael gran. klantigt av mig att inte specificera det.
han lät så tvärsäker, och jag har aldrig ens hört talas om att en lätt pronation skulle ingå den "normala stöddämpningen"

Jag har faktiskt hört det förut av en gammal rutinerad marathonlöpare (som inte gillar stora, hältunga klumpiga skor med mkt dämpning), men jag har ingen aning om det ligger ngt i det 🙂

Jag är på Jessicas sida här, jag förstår inte varför det skulle ge extra stötdämpning? Jag förstår att det är naturligt att ha lite pronation, det betyder inte att det är något bra för det.

Michael: Så vad du säger är att folk som har en neutral fotisätt

Stooooppp... vänta ett tag, det är lite mycket äpplen och päron i tråden 😉

"Pronation": den naturliga inåtvinkling som sker under en viss fas i den typen av steg då man rullar över hela foten efter att ha satt i hälen först.

"Överpronation": en abnorm

...och JA visst har jag förenklat, men jag tror man i diskussionen måste skilja på de två olika "gångarterna" vid löpning, resp. neutral- och överpronation vid det typ av löpsteg som skotillverkarna inriktar sig på med deras korrigerande skor.