Quote from Elias Engqvist on 25 May 2011, 12:22Jag springer alltid för långsamt!
Jag springer alltid för långsamt!
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 12:29Men det är väl välkänt att det är omöjligt att göra en bra uppskattning på Vo2MAX utifrån prestation då löpekonomin skiljer så mycket. I Lore of Running finns et långa utläggningar om detta. Det är väl därför JD införde VDOT istället som ett bättre mätvär
Men det är väl välkänt att det är omöjligt att göra en bra uppskattning på Vo2MAX utifrån prestation då löpekonomin skiljer så mycket. I Lore of Running finns et långa utläggningar om detta. Det är väl därför JD införde VDOT istället som ett bättre mätvär
Quote from Elias Engqvist on 25 May 2011, 12:34Det är säkert välkänt för dom som känner till det - och det gissade ju jag utan att känna till det!
Då ska jag alltså dra slutsatsen att det är löpekonomin jag ska jobba på?
Jag ser ut ungefär som en överviktig gris som just lärt sig gå på bakbenen då
Det är säkert välkänt för dom som känner till det - och det gissade ju jag utan att känna till det!
Då ska jag alltså dra slutsatsen att det är löpekonomin jag ska jobba på?
Jag ser ut ungefär som en överviktig gris som just lärt sig gå på bakbenen då
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 12:39"Rörelseekonomi är en väldigt viktig del i prestationen. Det berättas att
när Kjell-Erik Ståhl slog det svenska rekordet på maraton 1983 i Helsingfors så hade han 69 i
testvärde, vilket är 5-10 enheter (7-15 %) lägre än de övriga topplöparna"Från http:/
"Rörelseekonomi är en väldigt viktig del i prestationen. Det berättas att
när Kjell-Erik Ståhl slog det svenska rekordet på maraton 1983 i Helsingfors så hade han 69 i
testvärde, vilket är 5-10 enheter (7-15 %) lägre än de övriga topplöparna"
Från http:/
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 12:42Lars - Då får min sambo lägga på ett kol till nästa halvmara 🙂
Lars - Då får min sambo lägga på ett kol till nästa halvmara 🙂
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 13:46Det kanske inte bara är löpekonomin som ger skillnaden. VO2max kanske inte är världens bästa mått på hur stark motor man har heller. Lite som man leter under lampans ljus....
Men vad tråkigt livet vore om man inte kunde spekulera om sådan här saker.
Det
Det kanske inte bara är löpekonomin som ger skillnaden. VO2max kanske inte är världens bästa mått på hur stark motor man har heller. Lite som man leter under lampans ljus....
Men vad tråkigt livet vore om man inte kunde spekulera om sådan här saker.
Det
Quote from Funbeat user on 29 May 2011, 19:56Jag har nu iår sprungit lopp på 5km, 10km, halvmara och mara och i alla lopp har jag legat på VDOT 42-43 så Jack Daniels stämmer förträffligt för mig och studenternas uselt.
Jag har nu iår sprungit lopp på 5km, 10km, halvmara och mara och i alla lopp har jag legat på VDOT 42-43 så Jack Daniels stämmer förträffligt för mig och studenternas uselt.
Quote from Funbeat user on 29 May 2011, 20:28Mitt intryck är iofs att du tränar ganska mycket mer långt än snabbt, men det är kanske fel?
Mitt intryck är iofs att du tränar ganska mycket mer långt än snabbt, men det är kanske fel?
Quote from Funbeat user on 29 May 2011, 20:53Peter, är inte tanken att du skall bli bättre mellan varje lopp? 😉
Peter, är inte tanken att du skall bli bättre mellan varje lopp? 😉
Quote from Funbeat user on 30 May 2011, 08:27Det är riktigt att jag fokuserat på uthållighetsträning då jag tränade för maran, men min uppfattning är att mer fartträning även hade gett maratempot motsvarande skjuss och hade VDOT för milen höjts så hade VDOT för maran höjts i samma mån om jag hade hu
Det är riktigt att jag fokuserat på uthållighetsträning då jag tränade för maran, men min uppfattning är att mer fartträning även hade gett maratempot motsvarande skjuss och hade VDOT för milen höjts så hade VDOT för maran höjts i samma mån om jag hade hu