Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 08:50Läste någonstans att Studenternas lista är ju tagen från jämförelser på reella tider när det gäller snabba löpare och korta distanser.
Sedan har man väl extrapolerat fram längre tider. När man kommit till långsammare löpare la man på 10 sek per km för det
Läste någonstans att Studenternas lista är ju tagen från jämförelser på reella tider när det gäller snabba löpare och korta distanser.
Sedan har man väl extrapolerat fram längre tider. När man kommit till långsammare löpare la man på 10 sek per km för det
Quote from Elias Engqvist on 25 May 2011, 10:18Jag var på GIH och gjorde en VO2max-test igår och sprang Milspåret i onsdags - idag körde jag runningforfitness-kalkylatorn där jag matade in min ålder (fyllde för övrigt 15 maj så det var också alldeles nyss) och min miltid och fick fram ett uppskattat V
Jag var på GIH och gjorde en VO2max-test igår och sprang Milspåret i onsdags - idag körde jag runningforfitness-kalkylatorn där jag matade in min ålder (fyllde för övrigt 15 maj så det var också alldeles nyss) och min miltid och fick fram ett uppskattat V
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 10:30Individuell VO2max-uppskattning från enbart tid och sträcka kan aldrig ge ett pålitligt resultat eftersom man inte känner till förhållandet mellan syreupptag och ekonomi.
Individuell VO2max-uppskattning från enbart tid och sträcka kan aldrig ge ett pålitligt resultat eftersom man inte känner till förhållandet mellan syreupptag och ekonomi.
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 10:35Christer,
Hur fort sprang du när du kom upp i VO2max på testet?
Christer,
Hur fort sprang du när du kom upp i VO2max på testet?
Quote from Elias Engqvist on 25 May 2011, 10:41Oj, måste jag komma ihåg det fortf. det var ju igår 🙂
Det ökades varje minut. och vid några tillfällen ökade hon lutningen.
Frida? Om du ser det här kanske du kan fylla i? Var jag uppe i 4:40-tempo kanske innan jag föll av bandet?
Det var alltså in
Oj, måste jag komma ihåg det fortf. det var ju igår 🙂
Det ökades varje minut. och vid några tillfällen ökade hon lutningen.
Frida? Om du ser det här kanske du kan fylla i? Var jag uppe i 4:40-tempo kanske innan jag föll av bandet?
Det var alltså in
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 11:13Är det inte så att VO2-max-testet tog hänsyn till kroppsvikten, medan runningforfitness-kalkylatorn inte gjorde detta. Ursäkta att jag antyder vissa saker ;), men kan det vara så att det räcker med ett VO2-max på 39 för att "springa en mil" på 51min, men
Är det inte så att VO2-max-testet tog hänsyn till kroppsvikten, medan runningforfitness-kalkylatorn inte gjorde detta. Ursäkta att jag antyder vissa saker ;), men kan det vara så att det räcker med ett VO2-max på 39 för att "springa en mil" på 51min, men
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 11:15Christer: Resultatet påverkas inte av åldern i den "calculatorn" vad jag kan se. Någon som extrapolerat rätt fel verkar det som.
Den säger också att VO2-maxfartenär 4:40. Men du körde i 4:40 med några graders lutning alltså. Inget verkar stämma 🙁
Vore
Christer: Resultatet påverkas inte av åldern i den "calculatorn" vad jag kan se. Någon som extrapolerat rätt fel verkar det som.
Den säger också att VO2-maxfartenär 4:40. Men du körde i 4:40 med några graders lutning alltså. Inget verkar stämma 🙁
Vore
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 11:22Markus- Till viss del har man väl redan tagit hänsyn till kroppsvikten i VO2max? Kanske iofs finns ett optimum någonstans men så fel som "calculatorn" visar indikerar ju att den är rätt kass.
Markus- Till viss del har man väl redan tagit hänsyn till kroppsvikten i VO2max? Kanske iofs finns ett optimum någonstans men så fel som "calculatorn" visar indikerar ju att den är rätt kass.
Quote from Elias Engqvist on 25 May 2011, 11:29Tänkte inte på det. Dom frågar ju faktiskt inget om vikten - men den är faktiskt en aning över det optimala 🙂 Om jag multiplicerar med min vikt från igår och dividerar med en mer passande vikt så får jag ju en högre VO2max (c:a 52) Eller tänker jag fel?
Tänkte inte på det. Dom frågar ju faktiskt inget om vikten - men den är faktiskt en aning över det optimala 🙂 Om jag multiplicerar med min vikt från igår och dividerar med en mer passande vikt så får jag ju en högre VO2max (c:a 52) Eller tänker jag fel?
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 12:09Du sprang för fort på testet, och för långsamt på Milspåret? 😉
Du sprang för fort på testet, och för långsamt på Milspåret? 😉