Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOmvandlingstabell?
You need to log in to create posts and topics.

Vadå tänk tvärt om? Förstår inte hur jag skulle "tänka annorlunda" och komma fram till någon annan slutsats.

Som jag ser det bör alla resultat värderas utifrån hur stor TRÄNINGSINSATS som krävs för en genomsnittlig löpare. Kräver man mer träning av en m

Om två löpare har t.ex. samma miltid men helt olika uthållighetsprofil så är det omöjligt att göra en tabell eller kalkylator som ger en bra marathonprediktion för båda. De flesta kalkylatorer förutsätter att alla har en ganska flack uthållighetsprofil, m

Det hade varit intressant med en modell där man matar in tiden för minst två olika distanser. En sådan modell borde ju vara mer tillförlitlig, eller?

Ja Jonas, jag tror det. Jag har tittat lite på diverse personliga, nationella och världsrekord, och tycker att mellan 3000m och halvmaraton ligger snitthastigheten nära ett linjärt samband mot logaritmen på sträckan.

Men jag har snarare motsatt fördom. Långsam och seg, uthållig som motsats till snabb, sprinter och tappar orken ... folk som inte kan gå fort i ett par dagar med packning ungefär.

En annan komplicerande faktor är väl hur pass "bra" tider man har på olika distanser. Med bra menar jag inte snabba, utan sanna, dvs på gränsen till ens förmåga. En som tävlar mycket vet väl ganska bra sin kapacitet på 5km medan en nybörjare kanske skulle

Efter lördag stämmer det bättre Torbjörn 🙂

Jag tänkte faktiskt just starta en tråd i just det här ämnet! Sprang ju Gv häromdagen och vill kunna jämföra med min sambo om vem som EGENTLIGEN är bäst. Jag tar inte omvandlaren med en nypa salt eftersom jag härmed kan förklaras som mästare på halvmaran

Helt klart Karin (t+)

Jag brukar tänka mig att damernas och herrarnas världsrekord är en av de bästa måttstockarna vi har för att jämföra prestationer, dels mellan olika destanser, dels mellan damer och herrar. (Om man i stället tar milenniumbästa, blir man av med vissa suspe