Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOnt i knät vid cykling
You need to log in to create posts and topics.

OK! Då har jag SPD-SL. Men frågan återstår vad som är skillnaden?? 🙂

Float är "rörlighet i sidled. Hur mycket skon "flyter " på pedalen. Desto mer skon är fixerad desto viktigare att allt stämmer med inställningar.
Speedplay 0-15 grader steglöst ställbart!
Time har mindre.
LOOK 0-12 grader

Har bara använt de ovan så jag kan bara svara för dem. På SPD för MTB har man väldigt små möjligheter att ställa in fotens vinkel inåt/utåt från cykeln. Helt i sidled och framåt/bakåt finns.

SPD-SL finns ju som du vet eftersom du har sådana mer inställni

Tack Andreas och David!

Inställningen på SPD-SL är det den lilla skruven på undersidan av pedalen? Ju hårdare den skruvas åt ju mindre float?????????? Har jag fattat, går jag att lära??

Nej skruven på pedalen har bara att göra med hur hårt du sitter fast med skon. Floaten på SPD-SL går inte att påverka. Den är fast får den cleat du köpt.

Okej! Tackar Andreas, och hur hårt man drar fast skon har med hur ont man vill att det ska göra när det är dax att stanna 😉
Eller kanske mer hur mycket man kan dra i rundtrampet, eller?

"hur ont man vill att det ska göra när det är dax att stanna"

Japp, eller hur "säkert" man sitter kvar på cykeln vid en vurpa nerför en slänt eller liknande. 🙂

Skall inte ha något med hur bra du sitter fast i rundtrampet, det skall inte släppa även om

Ha! den köper jag, gäller att tänka positivt 😀 . Ska tänka på det nästa gång jag vurpar: "jäklar va bra jag satt fast i pedalerna"

Shimano har två olika klossar till SPD-SL SM-SH10 Med fast position (röd) SM-SH11 Med rörlighet. 6 grader (gul)

Några grundtips

Ont fram på knä. Testa höj sadel.
Ont bak på knä. Testa sänk sadel.
Ont sida på knä. Kontrollera vinkeln på foten eller större float (vinkelspel)