Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 22:58Det måttet kan användas som en grundinställning, men det är väldigt indviduellt så du får prova dig fram. Men höj endast lite åt gången.
Det måttet kan användas som en grundinställning, men det är väldigt indviduellt så du får prova dig fram. Men höj endast lite åt gången.
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 07:39Peter: har du float i klossarna, dvs att du kan vicka på hälen? Det är viktigt och skonsamt.
Höj sadeln max 5 mm och testa hur det känns.
Gör stretchövningar innan och efter träningen. Sätesmuskeln, lårmuskeln framför allt. Gör du ett mindre stopp under
Peter: har du float i klossarna, dvs att du kan vicka på hälen? Det är viktigt och skonsamt.
Höj sadeln max 5 mm och testa hur det känns.
Gör stretchövningar innan och efter träningen. Sätesmuskeln, lårmuskeln framför allt. Gör du ett mindre stopp under
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 09:25Har exakt samma problem som du Peter. Vänster knä, ovansidan, en aning på utsidan, där knäskålen slutar.
Tänker testa att höja sadel en aning och köra styrketräning för låren.
Stort tack till alla er som tålmodigt hjälper till med tips, länkar och ideer
Har exakt samma problem som du Peter. Vänster knä, ovansidan, en aning på utsidan, där knäskålen slutar.
Tänker testa att höja sadel en aning och köra styrketräning för låren.
Stort tack till alla er som tålmodigt hjälper till med tips, länkar och ideer
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 14:04Jag hade också lite strul med knäna tills jag började stretcha vaderna ordentligt. Det hjälpte för mig i alla fall. Kostar inte så mycket att testa heller 🙂
Jag hade också lite strul med knäna tills jag började stretcha vaderna ordentligt. Det hjälpte för mig i alla fall. Kostar inte så mycket att testa heller 🙂
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 19:24Hej
Jo ja har float i klossarna (har dom gula shimano-klossarna). Jag är väldigt tacksam för tips o råd! Ni är guldvärda!
Ska testa alla tips jag får. men nöjer mig med ett i taget =)
Mvh Peter
Hej
Jo ja har float i klossarna (har dom gula shimano-klossarna). Jag är väldigt tacksam för tips o råd! Ni är guldvärda!
Ska testa alla tips jag får. men nöjer mig med ett i taget =)
Mvh Peter
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 10:43Be någon att kolla hur själva benrörelsen och rörelsen i knät är. Har sett flera cyklister vars knän inte följer rörelsen upp och ner.
I fjol sa jag till en kille på Vättern att hans ena knä rörde sig som en triangel, rankt ner, snett upp utåt, och däref
Be någon att kolla hur själva benrörelsen och rörelsen i knät är. Har sett flera cyklister vars knän inte följer rörelsen upp och ner.
I fjol sa jag till en kille på Vättern att hans ena knä rörde sig som en triangel, rankt ner, snett upp utåt, och däref
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 11:32För länge sedan, när man hade clips och remmar och klossar inte hade någon float, var det viktigt att hitta rätt monteringsvinkel på klossen. Det sades då att foten skulle peka lite inåt.
För att se om vinkeln var ok, skulle någon titta på cyklisten knä
För länge sedan, när man hade clips och remmar och klossar inte hade någon float, var det viktigt att hitta rätt monteringsvinkel på klossen. Det sades då att foten skulle peka lite inåt.
För att se om vinkeln var ok, skulle någon titta på cyklisten knä
Quote from Funbeat user on 27 June 2010, 18:23Testa wedges, http://www.bikefit.com/index.php
Har ingen egen erfarenhet men funderar på dem eftersom jag också får ont i knän då och då.
Testa wedges, http://www.bikefit.com/index.php
Har ingen egen erfarenhet men funderar på dem eftersom jag också får ont i knän då och då.
Quote from Funbeat user on 27 June 2010, 18:39Speedplay skickar med lite olika varianter när man köper deras pedalsystem.
Speedplay skickar med lite olika varianter när man köper deras pedalsystem.
Quote from Funbeat user on 28 June 2010, 14:20Hej!
Idag har jag varit ute på en 3timmars runda. Testade med att höja sadeln med 6mm och stannade även 2 ggr o stretchade ordentligt. Hade lite känning mot slutet av rundan men inte alls som förra gången. Och nu efter rundan strechade jag yttrligare eng
Hej!
Idag har jag varit ute på en 3timmars runda. Testade med att höja sadeln med 6mm och stannade även 2 ggr o stretchade ordentligt. Hade lite känning mot slutet av rundan men inte alls som förra gången. Och nu efter rundan strechade jag yttrligare eng