Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i knät
You need to log in to create posts and topics.

Men Jessica då... Du ler så vackert på ditt foto men innerst inne är du en REALIST! 😉

Fast å andra sidan så kan ju Hans lägga in en förändrong i sin träning som gör att det går... så där i smyg altslå 😉

om förändringen innebär att han letar upp de muskler som är försvagade och tränar upp dem så köper jag det. alla former av inlägg, skydd och andra dummeheter behåller jag vadet och får en tia

Det är ju så att vila hjälper för löparknä, för tillfället. Men ska man ha några långvariga resultat så måste man ju faktiskt träna upp rätt muskler och STRETCHA! Annars kommer det garanterat tillbaka. Några kvalitétspass kommer man inte få in då...

Ja, stretching verkar hjälpa skitbra! testade det i helgen eftersom jag fått skitont i knät o funka direkt! Var helt förvånad över att det var muskler runt omkring knät som gick o stretcha o därigenom göra det bättre! Har nämligen till och från haft ont i

Gäller det löparknä är det i höften problemet sitter, eller nja... ITB egentligen. Så fokusera stretchingen där istället för knät.

ITB?????

IlioTibialBand - sena som går från muskeln i höften och ner till skenbenet på knäets utsida. Om den inte stretchas kan man drabbas av löparknä.
http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Ja, men tjejen i videon på marathon.se hade en stretching för den muskeln också, o förklarade varför man skulle stretcha där också. Så det gör jag med, o alla andra muskler jag tycker behövs. 😉
Hade som sagt ingen aning om sambandet mellan höft knä el a

Jessica : Finns det några styrketräningsövningar för att bygga upp musklerna runt knäet och på så sätt minska risken för att få löparknä i framtiden ?? Stretchar gör jag redan, men då jag planerar att springa maraton nästa år så skulle det vara tacknämlig