Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 10:06men finns det inga övningar mot löparknä att göra, ngr enkla som man itne behöver utföra på gym? Borde också träna upp de där musklerna men har inte så mkt tid att googla...:-)
men finns det inga övningar mot löparknä att göra, ngr enkla som man itne behöver utföra på gym? Borde också träna upp de där musklerna men har inte så mkt tid att googla...:-)
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 10:27Cykelträning är bra mot löparknän. Dels har du inte tid och sedan får man tränat "Rundtrampsmuskeln" på baksidan av knäet.
Lite rörlighet i spurtklossen och sedan blir det bra träning för knästabiliteten.
Cykelträning är bra mot löparknän. Dels har du inte tid och sedan får man tränat "Rundtrampsmuskeln" på baksidan av knäet.
Lite rörlighet i spurtklossen och sedan blir det bra träning för knästabiliteten.
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 10:29David: Är det bra att cykla oxå om man har ont i vaderna och i benhinnan? Eller är det en belastning för de musklerna ändå?
David: Är det bra att cykla oxå om man har ont i vaderna och i benhinnan? Eller är det en belastning för de musklerna ändå?
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 10:58När man var ung o dum så sprang man som lite vinterträning.
Det blev en kuperad mil på Kullaberg varje söndag och sedan cyklade jag på em.
Det var bra för återhämtningen av de klena benen med blodgenomströmning.Jag vet inte om det är relevant, men de g
När man var ung o dum så sprang man som lite vinterträning.
Det blev en kuperad mil på Kullaberg varje söndag och sedan cyklade jag på em.
Det var bra för återhämtningen av de klena benen med blodgenomströmning.
Jag vet inte om det är relevant, men de g
Quote from Urban Nilsson on 22 October 2007, 12:18David: En ortoped hävdade att cykel inte ger någon stabilitetsträning för knät alls. Att det är en myt som cyklister gillar att sprida. Att ren styrketräning är den bästa metoden för löpare (men framför allt innebandyspelare och fotbollsspelare) att föreb
David: En ortoped hävdade att cykel inte ger någon stabilitetsträning för knät alls. Att det är en myt som cyklister gillar att sprida. Att ren styrketräning är den bästa metoden för löpare (men framför allt innebandyspelare och fotbollsspelare) att föreb
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 12:28ja, man belastar ju inte knäna på samma sätt när man cyklar som när man springer. men vilka styrkeövningar ska man göra för att stärka upp bålstabiliteten och höfterna så man förebygger löparknä? Att köra annan träning också och cykla när man känner av de
ja, man belastar ju inte knäna på samma sätt när man cyklar som när man springer. men vilka styrkeövningar ska man göra för att stärka upp bålstabiliteten och höfterna så man förebygger löparknä? Att köra annan träning också och cykla när man känner av de
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 12:36skulle bara rekomendera cykelträning i samband med löparknä för flåsets skull.
den vikitigaste muskelerna att träna upp är musklerna i bålen och gluteus medius.
jag tänker inte ge mig in på att beskriva bålstabilitetsövningar i sin helhet här. skulle ta
skulle bara rekomendera cykelträning i samband med löparknä för flåsets skull.
den vikitigaste muskelerna att träna upp är musklerna i bålen och gluteus medius.
jag tänker inte ge mig in på att beskriva bålstabilitetsövningar i sin helhet här. skulle ta
Quote from Urban Nilsson on 22 October 2007, 12:40Bålstabilitet för löpare trodde jag uppnådes med trappmaskin som man körde med ett löpstegsliknande steg och utan att hålla i räcket. Det har jag kört ibland när jag varit skadad. Tycker att det ger bra balans, stabilitet och löprelaterade muskler.
Eller
Bålstabilitet för löpare trodde jag uppnådes med trappmaskin som man körde med ett löpstegsliknande steg och utan att hålla i räcket. Det har jag kört ibland när jag varit skadad. Tycker att det ger bra balans, stabilitet och löprelaterade muskler.
Eller
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 14:32Ok, får kolla upp det där... Kör ju situps efter varje joggpass nu så det borde ju hjälpa lite iaf, särskilt de sneda. Och såna där övningar där man "sitter/ligger" på sidan o för ena benet upp o ner borde ju också vara bra? "Kissande hunden" också kanske
Ok, får kolla upp det där... Kör ju situps efter varje joggpass nu så det borde ju hjälpa lite iaf, särskilt de sneda. Och såna där övningar där man "sitter/ligger" på sidan o för ena benet upp o ner borde ju också vara bra? "Kissande hunden" också kanske
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 14:35en liten notering till det där med situps bara.
man behöver inte vara stark i den rörelsen som löpare.
kampsportare och i viss mån fotbolsspelare behöver situps styrkan
satsa på statisk träning som plankan.springer man dessutom i skor utan dämpning skic
en liten notering till det där med situps bara.
man behöver inte vara stark i den rörelsen som löpare.
kampsportare och i viss mån fotbolsspelare behöver situps styrkan
satsa på statisk träning som plankan.
springer man dessutom i skor utan dämpning skic