Quote from Guest on 9 July 2008, 20:41Enligt Karvonen räknas ens puls ut från en angiven pulsprocent så här:
egen puls = pulsprocent x (max - min) + min
Men Polar (åtminstone min RS200) räknar så här:
egen puls = pulsprocent x max
vilket alltså ger ett annat resultat än Karvonen (utom
Enligt Karvonen räknas ens puls ut från en angiven pulsprocent så här:
egen puls = pulsprocent x (max - min) + min
Men Polar (åtminstone min RS200) räknar så här:
egen puls = pulsprocent x max
vilket alltså ger ett annat resultat än Karvonen (utom
Quote from Elias Engqvist on 9 July 2008, 20:51Nu har jag inte gjort nån vetenskaplig undersökning. Men jag tror att karvonens formel är undantaget och den "enkla formeln" är den som de flesta använder. (Jag vill inte lägga mig i vilken som är bäst dock)
Nu har jag inte gjort nån vetenskaplig undersökning. Men jag tror att karvonens formel är undantaget och den "enkla formeln" är den som de flesta använder. (Jag vill inte lägga mig i vilken som är bäst dock)
Quote from Funbeat user on 9 July 2008, 21:04Karvonen var på fel sida under finska inbördeskriget
Karvonen var på fel sida under finska inbördeskriget
Quote from Funbeat user on 9 July 2008, 21:06... och Polar på rätt sida? 😉
... och Polar på rätt sida? 😉
Quote from Funbeat user on 9 July 2008, 21:09Det förvånade mig, Christer. I "alla" böcker brukar de ju använda Karvonen... Så nu är jag nästan mer förvirrad...
Det förvånade mig, Christer. I "alla" böcker brukar de ju använda Karvonen... Så nu är jag nästan mer förvirrad...
Quote from Elias Engqvist on 9 July 2008, 21:10Som sagt - det är så jag uppfattar läget - kan vara mina konstiga vänner 🙂
Som sagt - det är så jag uppfattar läget - kan vara mina konstiga vänner 🙂
Quote from ellen olsson on 9 July 2008, 23:05"Alla böcker"???
Vilka böcker läser du då? En hel del böcker kan ta upp Karvonens formel men de allra flesta seriösa böcker om träning använder den inte för uträkning av pulszoner.
"Alla böcker"???
Vilka böcker läser du då? En hel del böcker kan ta upp Karvonens formel men de allra flesta seriösa böcker om träning använder den inte för uträkning av pulszoner.
Quote from Funbeat user on 10 July 2008, 19:36Då har jag nog läst fel böcker... Hursomhelst, min förvirring har lättat en aning och nu är det alltså den förenklade formen som gäller.
(Den nyss inlånade Stora löparboken av Wiktorsson använder den förenklade formen medan den lite äldre Pulsträning, S
Då har jag nog läst fel böcker... Hursomhelst, min förvirring har lättat en aning och nu är det alltså den förenklade formen som gäller.
(Den nyss inlånade Stora löparboken av Wiktorsson använder den förenklade formen medan den lite äldre Pulsträning, S
Quote from Funbeat user on 10 July 2008, 22:41Det finns en enkel och rimlig förklaring till att det är Karvonen som är skräp och den förenklade som är korrekt - i betydlesen mindre ojämförbar mellan olika individier och mer förankrad i medicinsk fysik. Och det är att när hjärtat arbetar på de nivåer
Det finns en enkel och rimlig förklaring till att det är Karvonen som är skräp och den förenklade som är korrekt - i betydlesen mindre ojämförbar mellan olika individier och mer förankrad i medicinsk fysik. Och det är att när hjärtat arbetar på de nivåer
Quote from Funbeat user on 10 July 2008, 22:53När frågan diskuterades i en tråd på puls.se visade det sig att för de flesta som skrev i den tråden så stämde det bättre att använda karvonen. Jag använder karvonen. Om jag bara räknar rakt av så måste jag gå för att ligga på 60%.
När frågan diskuterades i en tråd på puls.se visade det sig att för de flesta som skrev i den tråden så stämde det bättre att använda karvonen. Jag använder karvonen. Om jag bara räknar rakt av så måste jag gå för att ligga på 60%.