Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 22:46Om vi ska ta hänsyn till att vilopulsen kan sjunka hos en individ som börjar konditionsträna så ska vi väl också ta hänsyn till att även maxpulsen sjunker. Anledningen är troligen att ett stort hjärta inte kan kontraheras lika många gånger per minut som
Om vi ska ta hänsyn till att vilopulsen kan sjunka hos en individ som börjar konditionsträna så ska vi väl också ta hänsyn till att även maxpulsen sjunker. Anledningen är troligen att ett stort hjärta inte kan kontraheras lika många gånger per minut som
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 23:04Är det verkligen är maxpulsen som sjunker, eller är det så att hjärtat förbättrar sin kapacitet så mycket att kroppen inte längre klarar att belasta hjärtat maximalt? Dvs att musklerna tar slut först.
Är det verkligen är maxpulsen som sjunker, eller är det så att hjärtat förbättrar sin kapacitet så mycket att kroppen inte längre klarar att belasta hjärtat maximalt? Dvs att musklerna tar slut först.
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 23:19"Om vi ska ta hänsyn till att vilopulsen kan sjunka hos en individ som börjar konditionsträna så ska vi väl också ta hänsyn till att även maxpulsen sjunker."
Det där låter väldigt konstigt. Det har jag aldrig hört. Däremot sjunker maxpulsen med åldern me
"Om vi ska ta hänsyn till att vilopulsen kan sjunka hos en individ som börjar konditionsträna så ska vi väl också ta hänsyn till att även maxpulsen sjunker."
Det där låter väldigt konstigt. Det har jag aldrig hört. Däremot sjunker maxpulsen med åldern me
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 23:34Jag har tidigare bara läst och hört att folk som tränat länge brukar ha hög maxpuls och att maxpulsen sjunker saktare hos individer som tränar mycket kondition. Men tydligen så har det kommit nya rön om att maxpulsen sjunker när man får bättre kondition.
Jag har tidigare bara läst och hört att folk som tränat länge brukar ha hög maxpuls och att maxpulsen sjunker saktare hos individer som tränar mycket kondition. Men tydligen så har det kommit nya rön om att maxpulsen sjunker när man får bättre kondition.
Quote from Funbeat user on 14 July 2008, 00:19"Har du någon referens på detta Frida?"
Tror att jag kan hitta en referens. Vi hade ämnet på ett annat forum för en fyra år sen. Hittar jag tråden så finns det en länkad referens där (om den finns kvar).
"Har du någon referens på detta Frida?"
Tror att jag kan hitta en referens. Vi hade ämnet på ett annat forum för en fyra år sen. Hittar jag tråden så finns det en länkad referens där (om den finns kvar).
Quote from Funbeat user on 14 July 2008, 09:25Hej Robert.
"Och om du gör om räkneexemplet med 180 som maxpuls och att gå från 70 i vilopuls till 45? Fortfarande försumbart?"
Och om vi tar en Maxpuls på 180 och 70 i vilopuls och förrbättrar oss till 57, och sedan till 45 i vilopuls.
så blir det föl
Hej Robert.
"Och om du gör om räkneexemplet med 180 som maxpuls och att gå från 70 i vilopuls till 45? Fortfarande försumbart?"
Och om vi tar en Maxpuls på 180 och 70 i vilopuls och förrbättrar oss till 57, och sedan till 45 i vilopuls.
så blir det föl
Quote from Funbeat user on 14 July 2008, 11:02Vid trakterna av 80% av maxintensitet är inte fem slag försumbart. Och om du ändå räknar med en noggrannhet av plus minus fem slag kan du lika gärna använda en mer rättfram och fysikaliskt mer välgrundad formel. Eller?
Vid trakterna av 80% av maxintensitet är inte fem slag försumbart. Och om du ändå räknar med en noggrannhet av plus minus fem slag kan du lika gärna använda en mer rättfram och fysikaliskt mer välgrundad formel. Eller?
Quote from Funbeat user on 14 July 2008, 11:47Janne W på ett annat stort löparforum har skrivit följande inlägg i en diskussion om % av maxpuls:
"/../ apropå kondis och maxpuls, i en relativt färsk engelsk studie (januari-08) kom de fram till att maxpulsen i snitt är lägre hos idrottande jämfört m
Janne W på ett annat stort löparforum har skrivit följande inlägg i en diskussion om % av maxpuls:
"/../ apropå kondis och maxpuls, i en relativt färsk engelsk studie (januari-08) kom de fram till att maxpulsen i snitt är lägre hos idrottande jämfört m
Quote from Funbeat user on 14 July 2008, 11:56240 slag/min är teori-max-max eftersom det är maximala antalet elektriska impulser som hjärtmuskeln klarar av utan att krampa (och hjärtat är den enda muskel som vi inte kan få kramp i så länge vi är friska).
Att använda sig av % av maxpuls om man inte _
240 slag/min är teori-max-max eftersom det är maximala antalet elektriska impulser som hjärtmuskeln klarar av utan att krampa (och hjärtat är den enda muskel som vi inte kan få kramp i så länge vi är friska).
Att använda sig av % av maxpuls om man inte _
Quote from Anders Wallerstedt on 14 July 2008, 11:56Det var spännande...trodde inte det var så.
Det som är intressant är ju arbetsområdet, och även hur snabbt man kan få ned pulsen efter tex en intervall, kan vara ett bra mått på konditionen.
Kondition handlar ju inte bara om puls heller, syreomsättninge
Det var spännande...trodde inte det var så.
Det som är intressant är ju arbetsområdet, och även hur snabbt man kan få ned pulsen efter tex en intervall, kan vara ett bra mått på konditionen.
Kondition handlar ju inte bara om puls heller, syreomsättninge