Quote from Funbeat user on 12 July 2008, 19:32Hej P.,
Jag menar inte heller att komma med kritik. Tror bara att man måste anpassa sin träning till sina egna förutsättningar.
Har ingen aning om vad min maxpuls är. Men det högsta jag har uppmätt med min pulsklocka är 198 slag/min, och då har jag verk
Hej P.,
Jag menar inte heller att komma med kritik. Tror bara att man måste anpassa sin träning till sina egna förutsättningar.
Har ingen aning om vad min maxpuls är. Men det högsta jag har uppmätt med min pulsklocka är 198 slag/min, och då har jag verk
Quote from Funbeat user on 12 July 2008, 21:03Jag tar härmed tillbaka allt jag sagt. Jag vet inte ett skit om träning - har försökt träna efter de principer jag tror på, men likförbannat är jag långsammare än för ett par år sen. Har varken vart skadad eller sjuk eller nåt annat, kan bara konstatera a
Jag tar härmed tillbaka allt jag sagt. Jag vet inte ett skit om träning - har försökt träna efter de principer jag tror på, men likförbannat är jag långsammare än för ett par år sen. Har varken vart skadad eller sjuk eller nåt annat, kan bara konstatera a
Quote from Funbeat user on 12 July 2008, 23:28Jag tar härmed också tillbaka allt jag sagt. Jag vet allt om träning - har försökt träna efter de principer som andra tror på, men likförbannat är jag långsammare än för ett par år sen. Har varit skadad eller sjuk eller överkörd av en bil mest hela tiden,
Jag tar härmed också tillbaka allt jag sagt. Jag vet allt om träning - har försökt träna efter de principer som andra tror på, men likförbannat är jag långsammare än för ett par år sen. Har varit skadad eller sjuk eller överkörd av en bil mest hela tiden,
Quote from Funbeat user on 12 July 2008, 23:45Jag är också kass. Har visserligen blivit en smula bättre, men så mycket som jag tränar borde mer hända.
Jag är också kass. Har visserligen blivit en smula bättre, men så mycket som jag tränar borde mer hända.
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 07:13Jag får väl trösta mig med att jag åtminstone inte är ensam, då 🙂
Jag får väl trösta mig med att jag åtminstone inte är ensam, då 🙂
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 10:13Hej Ulla.
"Jag menar inte heller att komma med kritik. Tror bara att man måste anpassa sin träning till sina egna förutsättningar."
Och där är vi rörande överens. Träning bör/ska bygga på individens förutsättning att tillgodogöra sig träningen och det ä
Hej Ulla.
"Jag menar inte heller att komma med kritik. Tror bara att man måste anpassa sin träning till sina egna förutsättningar."
Och där är vi rörande överens. Träning bör/ska bygga på individens förutsättning att tillgodogöra sig träningen och det ä
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 16:00Den s k Karvonen-formeln är den som är rimligast som jag ser det. Vid vilopulsen är ju intensiteten i princip noll. Formeln reflekterar detta faktum genom att vilopulsen tilldelas 0 %. Maxpulsen får 100 %. Intensitetsnivåerna mellan vilopuls och maxpuls ä
Den s k Karvonen-formeln är den som är rimligast som jag ser det. Vid vilopulsen är ju intensiteten i princip noll. Formeln reflekterar detta faktum genom att vilopulsen tilldelas 0 %. Maxpulsen får 100 %. Intensitetsnivåerna mellan vilopuls och maxpuls ä
Quote from Fredrik Närenfors on 13 July 2008, 19:15Och vad händer med karvonens pulszoner efterhand som man blir bättre och bättre tränad så att vilopulsen sjunker från kanske 60 -70 och ned emot 40. Ska man då träna lugnare och lugnare allteftersom man blir starkarae och starkare och orkar mer och mer?
Och vad händer med karvonens pulszoner efterhand som man blir bättre och bättre tränad så att vilopulsen sjunker från kanske 60 -70 och ned emot 40. Ska man då träna lugnare och lugnare allteftersom man blir starkarae och starkare och orkar mer och mer?
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 21:32Hej Per.
"Och vad händer med karvonens pulszoner efterhand som man blir bättre och bättre tränad så att vilopulsen sjunker från kanske 60 -70 och ned emot 40. Ska man då träna lugnare och lugnare allteftersom man blir starkarae och starkare och orkar mer
Hej Per.
"Och vad händer med karvonens pulszoner efterhand som man blir bättre och bättre tränad så att vilopulsen sjunker från kanske 60 -70 och ned emot 40. Ska man då träna lugnare och lugnare allteftersom man blir starkarae och starkare och orkar mer
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 21:44Och om du gör om räkneexemplet med 180 som maxpuls och att gå från 70 i vilopuls till 45? Fortfarande försumbart?
Och om du gör om räkneexemplet med 180 som maxpuls och att gå från 70 i vilopuls till 45? Fortfarande försumbart?