Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningpulsträning
You need to log in to create posts and topics.

Jag är 41 år så jag förmodar att 180 är vad jag skulle kunna hamna runt och jag har inte uppmätt högre puls när jag tränat men något maxpulstest har jag egentligen aldrig gjort. Jag ska försöka mig på det snart...

Och jag är 56 och har en maxpuls över 190

Jag hoppas att jag kunde ha lite högre än 180 men har aldrig uppmätt mer när jag tränat.

Ni som vet er maxpuls har ni uppnått den genom "maxpulstest" eller vid annat tillfälle? Jag tror att jag har svårt att motivera mig själv till att ta ut mig tillräc

Intressant tråd!

Jag har skyhög puls - runt 100 när jag lallar runt här hemma och grejar (har visserligen småbarn, och det känns som jag ständigt är på språng). Har aldrig gjort något slags maxpulstest, men min (visserligen billig och kanske inte perfekt

Maxpulsen är som sagt helt ointressant för prestationen. 220 är inte onormalt för många.
Det enda intressanta med maxpulsen är att de flesta pulsbaserade träningsprogram använder den för att beräkna pulszonerna.

Tröskelpulsen i sin tur är betydligt intre

Tack för all respons! Nu har jag lärt en del men har fortfarande en del att lära om pulsträning, helt klart. Jag har beställt Camilla Porsmans bok "Pulsträning".

Jag provade att testa vilopulsen i helt vilande läge, inte som tidigare att bara sitta stil

Vilopulsen ska du ta på morgonen. Helst två timmar innan du vaknar, men det går bra direkt efter det du vaknat också. Men gör alltid likadant. Typ ta den alltid före du har varit på toa eller alltid efter. Värdet i sig är inte så viktig om du får 39 eller

Hur tar man vilopulsen två timmar innan man vaknar?

Sova med pulsklockan 🙂

Ska man be gubben kolla 2 tim innan då eller hur har ni tänkt detta?