Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRätt löpskor
You need to log in to create posts and topics.

Ice Man: Alltid? Den dämpade löparskon uppfanns i slutet av 60-talet. Det finns dessutom ingen forskning som stödjer antagandet att dämpning är bra. Åtminstone inte vad jag har kunnat hitta.

Dessutom har jag lite svårt att förstå invändningen att det är

Optimisten Olle.
Du och jag och några ytterst få till försöker sig på barfota.
Vi tillhör en miniminiskara.

(Till råga på allt så använder jag skor understundom.)

BILD:http://media.traningslara.se/2010/04/Asics1953.jpg
Asics two-fingers!

"Känns som detta med tunna skor är en gimmick som företagen hittat på för att tjäna mer pengar"

Byt ut ordet "tunna" mot "tjocka". Same but different 😉

Jag tror dämpning är bra. Säger sig självt att belastningen på lederna blir större utan dämpning.

Nej, de studier som har gjorts på området dämpning säger snarare att belastningen på kroppen ökar ju mer dämpande material du lägger till. Dessutom så luras många att tro att dämpningen gör mer nytta än den eventuellt gör och resultatet blir en hårdare la

@Ice: Min egen erfarenhet är att skor med en uppbyggd hålfot hindrar min egen fots fjädring.

Om jag då landar med en helt avslappnad fot - mittfotslandning - blir det hårt och stötigt. Det sliter på knäna.

Om jag istället landar med nån form av aktiv fr

Då kommer detta:
Det har funnits barfotalöpare och löpare med skor.
Hittills har det visat sig att de med skor hållit på fler år än de utan.

Några få ( 3 vad jag vet ) som varit barfota i världselit föredrog till slut skor.

Barfotamotionärer har ofta

@Anders L: Om jag då landar med en helt avslappnad fot - mittfotslandning - blir det hårt och stötigt. Det sliter på knäna.

Inte då. Du har inte bara en utan tre "valvbågar" i foten som alla hjälper till med stötdämpningen, det är en aktiv reflex som akt

Läs om mitt inlägg, Peter. Med en sko där hålfoten är fylld/uppbyggd med skumgummi blockeras mitt fotvalvs rörelser och det blir då hårt & stötigt. Det blir inte stötigt i de skor jag föredrar, Asics Tarther & Hyperspeed 4, som båda är mer av typen ouppby