Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRätt löpskor
You need to log in to create posts and topics.

Jag vet inte jag, hur skor påverkar ett biodynamiskt väl fungerande löpsteg? Själv springer jag i tjockskornas gigant - Asics Nimbus - med framfotsisättning, utan problem. Visst, de är lite tyngre än lättviktsskor, men ska jag springa i flera timmar känns

Sylvia: Problemet är just det att det blir rätt svårt att stärka muskler som inte aktiveras som de ska och det är det som händer när du har hålfotsstöd och liknande. Det har rätt lite med dämpning att göra, även om den också gör sitt till. Ett bra löpsteg

Njaä Sylvia, iofs har du rätt i att starka fötter är den rätta vägen, men skor kan motverka fotens naturliga rörelser så att man får väldigt ont - tex så som AL skriver att hålfoten är totalt uppstyvad(!) så att foten inte kan röra sig naturligt!

Jag tro

Olle, jag säger inte emot Dig. Alls! Men man kan stärka kroppen UTAN skor också. 😉

Vad jag menar är att har man ett bra löpsteg så spelar skorna kanske ingen roll? Ett bra löpsteg uppbyggt från grunden. Anders menar ju t ex att han får problem med framf

Nu ska jag inte lägga ord i Anders mun egentligen men jag tolkar det så här: Han säger AKTIV framfotsisättning och det är det centrala. Så fort du börjar styra fotisättningen ökar belastningen onödigt mycket på vaderna och i förlängningen också hälsenorna

Aktiv med betydelsen att man tänker att "nu ska jag landa på framfoten" och då spänner sig? Hm, jo, så kanske det är då. Inget jag själv tänker på eftersom jag använder samma löpsteg med skor som utan. Den enda gången jag faktiskt tänker mig för, hur jag

Och du vet vad jag tycker. 😀 Men ja, jag håller med dig i allt i princip, läs vad jag skrev i mitt första inlägg i tråden förutom den lilla detaljen att jag påstår att det är peronuesmusklerna som spökar eftersom de sitter på utsidan. Tillfälligt hjärnsl

Det här är säkert väldigt individuellt men jag känner att mitt steg påverkas av skorna. Jag får ett klart mycket bättre steg när jag springer i Kinvara jämfört med tex mina gamla Asics 2150.

Så för mig stämmer det inte att man kan få lika bra steg oavset

Rätt tolkat Olle (t+)

En kollega menade på att elitlöpare har ett aktivt och högt framfotasteg men som allra längst upp till milen. Sen kommer även de ner på hela foten.

Tog du inte i nu Tomas.
Lika bra löpsteg oavsett skor.
Vem har påstått detta?

Det tror ju inte jag i alla fall.