Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRätt löpskor
You need to log in to create posts and topics.

Om man springer med skor som har en kraftigt uppbyggd häl och barfota så kan jag inte se att steget kan bli lika om man i båda fallen låter hälen nudda marken bara innan den vänder. Det borde väl bli en helt annorlunda vinkel i foten i de olika alternativ

Enda sättet att ta reda på säkert hur man springer är att filma löpsteget och jämföra. Jag kan slå vad om att kloss-skoade (höghälade skor, klossar, superdämpade, call it what you will) sätter i hälen betydligt mer än de själva tror, det är skons design h

Bestämde mig för att leta upp en studie jag läste för ett tag sedan, eller snarare en genomgång av den, finns här: http://peakperformance.runnersworld.com/2011/02/feb-28-new-study-says-barefoot-running-is-different-from-minimalist-shoe-running-what-does-t

Ja, men Olle.
Har du inte sett filmer på dessa underbara vackra quinnor som kutar 10K i högklackat. 😉

Inte fasiken springer de på hälarna. 🙂

Nej, springer man med hälisättning med stilettklackar har man snart inga klackar kvar. Jag vet för jag har testat det själv. 😀 Å andra sidan tror jag inte det finns något som skulle kunna vara en mer aktiv fotisättning än att springa i högklackat.

Samma här 2 gånger på 60-talet.
Då blev det framfotalöpning.
Yes.

Så om löparskorna fick monstruösa hälar skulle vi då tvingas att springa på framfoten?

Läser ju att det är svårt att få löpare att använda framfötterna mer, så .....
Bara en tanke från

"Med en hög klack under är det i så fall mer eller mindre oundvikligt att sätta i skons häl först."

Ja, det är det som känns så obehagligt - liksom "dunsigt". 🙂 Men det spelar ju ingen roll vilken del av foten man landar först med annars har jag förstå

K-G: Det är skillnad på olika. 😉

Olle.
Tack och lov är quinnor olika oss - vad vi nu kan kallas. 😉

Nä, att springa i högklackat kräver en del av framfötterna. Helt klart! 🙂

Eftersom jag alltid köper löparskor i fysiska affärer och aldrig över nätet får jag alltid mitt löpsteg filmat när jag ska köpa nytt. Så det håller jag med om, att det är ett bra