Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 14:31Skickade just följande till trafikverket:
"Hej,
Domen mot Andreas Grass i Lund idag sänder mycket olyckliga signaler till trafikanter på svenska vägar. Kan man som bilist ostraffat köra på cyklister man uppfattar gör något fel i trafiken, därför att de
Skickade just följande till trafikverket:
"Hej,
Domen mot Andreas Grass i Lund idag sänder mycket olyckliga signaler till trafikanter på svenska vägar. Kan man som bilist ostraffat köra på cyklister man uppfattar gör något fel i trafiken, därför att de
Quote from ellen olsson on 29 September 2010, 14:32Lagen kan visst vara på vår sida. I lägre instans är det en majoritet lekmän - med egna, ibland skruvade, åsikter som dömer. Så är inte fallet i högre instanser.
Lagen kan visst vara på vår sida. I lägre instans är det en majoritet lekmän - med egna, ibland skruvade, åsikter som dömer. Så är inte fallet i högre instanser.
Quote from ellen olsson on 29 September 2010, 14:33Bruse: Självklart är det åklagaren (och möjligen Andreas som varit "undfallande") som gjort fel där. Jag har aldrig påstått något annat.
Bruse: Självklart är det åklagaren (och möjligen Andreas som varit "undfallande") som gjort fel där. Jag har aldrig påstått något annat.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 14:38Tydligt är i vilket fall som helst att det är något fel med lagarna kring detta, för såhär får det inte gå.
Självklart måste vi i motionscykelsverige manifestera detta på något lämpligt sätt. Skapar en ny tråd för det.
Tydligt är i vilket fall som helst att det är något fel med lagarna kring detta, för såhär får det inte gå.
Självklart måste vi i motionscykelsverige manifestera detta på något lämpligt sätt. Skapar en ny tråd för det.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 14:38Fredrik, du förutsätter ett rättssamhälle. Jag tror inte längre på det begreppet.
Men Robert är en klippa (inte att du inte är det Fredrik), ... men jag kommenterar två inlägg i ett.
Fredrik, du förutsätter ett rättssamhälle. Jag tror inte längre på det begreppet.
Men Robert är en klippa (inte att du inte är det Fredrik), ... men jag kommenterar två inlägg i ett.
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 14:54Domen finns i tråden på happymtb.
Var hämtar rätten stöd för följande?
"3 kap. 6 § 2 st trafikförordningen innebär att cyklister inte behöver använda cykelbana, om det av något skäl är bättre – underförstått mer trafiksäkert – att cykla på körbana. Den
Domen finns i tråden på happymtb.
Var hämtar rätten stöd för följande?
"3 kap. 6 § 2 st trafikförordningen innebär att cyklister inte behöver använda cykelbana, om det av något skäl är bättre – underförstått mer trafiksäkert – att cykla på körbana. Den
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 16:36W T F.............!!?
W T F.............!!?
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 16:40Det hämtas i lagboken...
"
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på v
Det hämtas i lagboken...
"
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på v
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 17:23Problemet med lagen är att det måste vara lämpligt med avsende på "färdmålets läge" för att få cykla på vägen. Det räcker alltså inte att det är olämpligt att tex cykla 40km/t på en smal cykelbana full med gångtrafikanter och korsande vägar.
Om lagen til
Problemet med lagen är att det måste vara lämpligt med avsende på "färdmålets läge" för att få cykla på vägen. Det räcker alltså inte att det är olämpligt att tex cykla 40km/t på en smal cykelbana full med gångtrafikanter och korsande vägar.
Om lagen til
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 17:25Jag brukade träna på E 18 när jag var i Tjabostan...
Jag brukade träna på E 18 när jag var i Tjabostan...