Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Skickade just följande till trafikverket:

"Hej,

Domen mot Andreas Grass i Lund idag sänder mycket olyckliga signaler till trafikanter på svenska vägar. Kan man som bilist ostraffat köra på cyklister man uppfattar gör något fel i trafiken, därför att de

Lagen kan visst vara på vår sida. I lägre instans är det en majoritet lekmän - med egna, ibland skruvade, åsikter som dömer. Så är inte fallet i högre instanser.

Bruse: Självklart är det åklagaren (och möjligen Andreas som varit "undfallande") som gjort fel där. Jag har aldrig påstått något annat.

Tydligt är i vilket fall som helst att det är något fel med lagarna kring detta, för såhär får det inte gå.

Självklart måste vi i motionscykelsverige manifestera detta på något lämpligt sätt. Skapar en ny tråd för det.

Fredrik, du förutsätter ett rättssamhälle. Jag tror inte längre på det begreppet.

Men Robert är en klippa (inte att du inte är det Fredrik), ... men jag kommenterar två inlägg i ett.

Domen finns i tråden på happymtb.

Var hämtar rätten stöd för följande?

"3 kap. 6 § 2 st trafikförordningen innebär att cyklister inte behöver använda cykelbana, om det av något skäl är bättre – underförstått mer trafiksäkert – att cykla på körbana. Den

W T F.............!!?

Det hämtas i lagboken...

"
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på v

Problemet med lagen är att det måste vara lämpligt med avsende på "färdmålets läge" för att få cykla på vägen. Det räcker alltså inte att det är olämpligt att tex cykla 40km/t på en smal cykelbana full med gångtrafikanter och korsande vägar.

Om lagen til

Jag brukade träna på E 18 när jag var i Tjabostan...