Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRacerskor eller mtb-skor?
You need to log in to create posts and topics.

Man kan testa med sock-i-plast och olika klossar för att verkligen göra testet "vetenskapligt"

Så för att summera:

SPD till spinning, MTB, vinterträning och hajk.

SPD-SL/Look/Speedplay till racer utom för Rasmus som tycker det är säkrare med SPD på landsväg. Vi andra prioriterar att det ska vara roligt och det får vi med bra kraftöverföring och s

+1 på Daniels mkt välformulerade inlägg.

Kanske ett par sådana här:

http://media.rei.com/media/x/1407418.jpg

Tja, det är väl inte konstigt att folk knappt vågar välja nåt annat än räserkloss med så onyanserade och inskränkta inlägg som Daniels. En nybörjare, och de flesta mer avancerade, har inget som helst att vinna på räserkloss framför SPD. Men för all del, m

Frågan är,m vem som är inskränkt här?

Nu är det lite väl mycket tal om SPD. Notera att även MTB-anhängare har annat att välja ur än just SPD. Jag kör med MTB-skor på vintern (hittade inga varma racerskor), men jag kör inte med SPD. Jag började med SPD för ett par år sedan (efter clips), men d

Rasmus, hur mycket väger dina skor med kloss + pedal och vad har du för storlek på skorna?

Mina SPD-SL pedaler +skor i storlek 45 med klossar väger sammanlagt 260+650=910 gram.

Jag brukar inte väga mina skor, och en överväldigande majoritet av alla cyklister gör knappast det heller. SPD-pedalerna, med klossar inkluderat, är dock viktmässigt likvärdiga med SPD-SL-dito i samma prisklass.

Det enda jag ville få fram är att det inte

Rasmus Olsson skrev:
> Har man svaga knän bör man undvika åtminstone SPD-SL
> (andra räserklossar kan erbjuda mer vridrörelse),
> eftersom de håller fötterna väldigt hårt låsta i vridled
och
> Med SPD kan man vinkla fötterna kraftigt utan att klossarna