Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelReflexer.
You need to log in to create posts and topics.

Man får ha barends, men inte bullhornstyre. Mycket konstig regel. Varför?

Vättenrundan har snart mer komplicerade regler än en Velodromtävling.

Men Leif! "regler som gäller all cykling: lyse - reflex - ringklocka"

Så man måste ha lyse och reflex på dagen? Det är alltså en egen VR regel, för enligt lag behöver du bara det på natten OM befintligt ljus inte är tillräckligt.

Suck... Snart kommer de

Kör man på en "vanlig" racer och inget fulbygge så klarar man alla krav som ställs. Och man startar väl i gupp på andra motionslopp också. Och de är väl inte tillåtet med tempostyre på alla motionslopp?

barends är ok

ett bullhornsstyre som ser ut som tempostyre fast utan pinnarna som annars brukar vara med för att ge en aerdynamisk liggande sittställning är nog också ok

ett bullhornsstyre där längden är sån att tankarna går till Vattenbuffel och målet

Inte ens på VR behöver man ha reflexer om de är ljust.

Hej på er.

"Belysning och reflexer
Innan start och utefter banan görs kontroller av lyse samt reflexer. För alla som kör i mörker måste cykeln vara utrustad med godkänt lyse samt reflexer. From 2008 gäller rött ljus bakåt och vitt eller gult ljus framåt

Men en racer med reflexer och ringklocka är väl just ett fulbygge. Vad är problemet - skaver tanken på att VR har egna regler? Märk väl: jag hyser stor respekt för dem som sliter sig igenom loppet!

Leif, tänk dig ett bokstyre med bromsar. Såga av styret strax under bromshandtagen, så får du formen mer eller mindre som ett bullhornstyre.

Men vad jag läst är ett bullhornstyre uttryckligen förbjudet. Vad jag förstått för att det sticker ut fram, jag k

regler som gäller all cykling dvs cykling i Vätternrundan i Gran Fondo i stán och på landet: lyse och reflex vid cykling i mörker - ringklocka i alla lägen

Bruse tycker jag besvarat frågan om bullhorn redan men det finns alltid - väldigt vanligt på forum - nånna personer som ska vrida och vända på allt fast egentligen så sitter ju faktiskt ändan bak 🙂