Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningResorb - Dyrt salt?
You need to log in to create posts and topics.

När man svettas kraftigt så förlorar ju kroppen vätska. Jag är ingen biokemist men elektrolyterna ser på något magiskt sätt till att vätsketransporten i cellerna fungerar. Det svåra i kråksången är väl att tillföra vatten och elektrolyter i samma omfattni

Upp till och med maradistanser finns det inget riktigt behov av att tillföra vatten och elektrolyter i den takt det försvinner. Det går bra att göra det efteråt. Fördelen är att man väger mindre (springer snabbare) och slipper massa magstök.

Det är tvärt

Magnus: Håller med till 100%.

Maradistanser. Kan du översätta det till timmar, tack.

Magnus, stämmer det verkligen? Om man har vätskeunderskott så presterar man ju sämre, alltså borde det väl funka att dricka vatten?

Jenny S, det beror på hur fort du springer. Men mer än två timmar är det ju i alla fall. 😉

Jenny Å, De som springer fort på marathon kan ju ha väldigt varierande vätskeförlust, från någon procent ner till 10%. Så de positiva effekterna kanske kompensera

Magnus; för många är det nog öveer 4 timmar - gäller dina tips om "ingen vätska" då också?

Mitt tips "ingen vätska" ???

Nä förlåt då, men att inte fylla på i den takt de försvinner?

Jag tror inte det behövs upp till 3:36 i alla fall. Längre (tid) än så har jag aldrig sprungit. Men jag har hört tipset om 7-miladistanser också, så det kanske gäller då med.

Rimligt är att ju längre man springer desto större nytta har man i att bevara "