Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRoddmaskin
You need to log in to create posts and topics.

För mig persinligen funkade lägre motstånd och högre "kadens" bättre.

Men ang. motståndet; det är väl precis tvärtom? Högre motstånd ger längre stäcka per drag. Som växlarna på en cykel.

Jag menade inte riktigt så, men ja det borde du. Jag mena mer om utifrån motstånd vs "kadens", var är det bästa? Jag menar om jag drar ner på 3-4 i motstånd och kör upp det till 43-44 "kadens" eller 7-8 också 35-37 "kadens, vilket kommer jag längst på?

Jag tror att man kan anta att kurvan motstånd/kadens är rätt linjär på maskinerna. Så det gäller att hitta sin "sweet spot" där man kan maximera sin kadens i förhållande till motståndet.

Karl,

Kör på det som känns bra men över 40 spm är nog lite hetsigt. Möjligtvis i en hård spurt eller i en sprint. Även på lätt dämpning så tror jag att du inte tar fullt drag. Antingen att det är för kort när du ska ta draget eller att du börjar rulla fr

När jag rodde på 7 min så låg jag på 30-33 spm ungefär.

Oj ok. nu blev det 8:22 för mig, gick segare än jag trodde. Men då låg jag på 40-44 på motstånd 7. Jag får nog ta upp motståndet och ner med reps och dra ut ordentligt.

44drag/min på motstånd 7, å du fick tiden 8:22?? Det låter konstigt.
Jag hade 38, motstånd 4-5 och drog på 6.50.

Det låter väldigt konstigt. För jag ligger normalt på 33-34 på motstånd 7-8 och då brukar jag få runt 9:20 men då tar jag det lugnare för jag brukar köra 20-30 min.

Det beror väl på hur hårt ni drar?!!?

Ni kanske redan har tittat in på Concepts hemsida, men för de som inte känner till det så kan jag tipsa om att de har information om roddmaskinsteknik och även förslag på träningsupplägg på roddmaskin. Själva dämpningen har inte så stor betydelse för tide