Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRollerbrake med drop bars?
You need to log in to create posts and topics.

Fast då är det inte en Cross utan något annat.
Det är som att säga att "Jag har en Formel 1-bil" för att jag har en Ford Fiesta.

Men för fan David P, skärp dig nu! Ungefär 1-2 promille av Sveriges cyklister är bundna av UCI/SCF och deras besynnerliga regelverk, resten är fria att cykla på cyklar utformade hur som helst. Om du är så trångsynt att du tycker att bromstyp är det som de

Cykla inte och trilla med din Hybrid-trekkingcykel.

Rasmus, var kan man köpa de där Avid BB7?
Gärna så billigt som möjligt då. 😀

Ja, vad kostar de ungefär för resten?

Är skivbromsinfästningen en standard, eller varierar den från broms till broms?

Thanx!
/R

Det finns ett par olika infästningstyper, men de ska gå att konvertera till varandra med hjälp av adapterlösningar. Vanligast är väl den som kallas IS, som har två skruvhål som är parallella med hjulaxeln.

Det finns också minst två varianter för att fäst

...fortfarande ingen som berört min ursprungliga fråga, dvs vad för lösning finns för bakhjulet där jag inte har skivbromsfästen i ramen...? Jag vet att bakbroms är av mindre betydelse, men om underlaget är halt som f-n av väta eller snö föredrar jag att

Personligen använder jag frambromsen minimalt på vintern och kör med FÄLGBROMS! Det har fungerat sedan 1977 och de vurpor som har inträffat har varit på isfläckar o blankis.

Bak fungerar som sagt vilken broms som helst nästan, i fråga om bromskraft eftersom bakbromsen är begränsad av bakdäckets väggrepp, men för fuktproblemets skulle är rullbroms eller skivbroms ändå att rekommendera.

Det finns lösningar som spänns fast i ba

Det är bara att köpa en Tout terrain silkroad så kan du långpendla.

Det är nästan gulligt att så många har så stora problem att bromsa. För mig stannar cykeln lika lätt med v-broms som med skivbroms, har aldrig haft problem med att låsa hjulen och ändå vill jag inte slå mig för bröstet och hävda grym muskelstyrka i händer