Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 06:16Torbjörn:
"... sträckt i handen och glidit så tappar du trycket och handen försvinner lite in under kroppen. Hitta ett konstant tryck och utnyttja det! Gärna lite längre ut...."
- Vad menar du men konstant tryck? Hur kan man träna på det?
- Skall det
Torbjörn:
"... sträckt i handen och glidit så tappar du trycket och handen försvinner lite in under kroppen. Hitta ett konstant tryck och utnyttja det! Gärna lite längre ut...."
- Vad menar du men konstant tryck? Hur kan man träna på det?
- Skall det
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 12:02"vänta med att dra med fram-armen tills du stoppar i andra handen."
Vad vinner man på det? Har aldrig sett någon tävlingssimmare som simmar så utom ibland vid speciell teknikövning.
"vänta med att dra med fram-armen tills du stoppar i andra handen."
Vad vinner man på det? Har aldrig sett någon tävlingssimmare som simmar så utom ibland vid speciell teknikövning.
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 12:18Sisådär, nu har jag läst, tränat och funderat lite mer. Jag håller helt med er om att jag borde göra handisättningen längre ut. Håller också med om att jag "tappar ner" armen, men att "hitta ett konstant tryck och utnyttja det" är lättare sagt än gjort. :
Sisådär, nu har jag läst, tränat och funderat lite mer. Jag håller helt med er om att jag borde göra handisättningen längre ut. Håller också med om att jag "tappar ner" armen, men att "hitta ett konstant tryck och utnyttja det" är lättare sagt än gjort. :
Quote from Håkan Öhling on 30 October 2011, 13:11Jag hade iaf rätt i att det finns massa olika åsikter 😉
Kul att det går bra! Vem har sagt att det skulle vara enkelt? 😉
Hitta konstant tryck är själva nyckeln till en bra simning. Min uppfattning är att ca 90% av farten kommer från sträckt arm till ha
Jag hade iaf rätt i att det finns massa olika åsikter 😉
Kul att det går bra! Vem har sagt att det skulle vara enkelt? 😉
Hitta konstant tryck är själva nyckeln till en bra simning. Min uppfattning är att ca 90% av farten kommer från sträckt arm till ha
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 16:33Jag är också nybörjare på crawl o känner att de finns mängder med tips att lära sej. Det jag funderar lite på är just detta med draget nedåt. Jag tittade på sportnytt för ngn vecka sen där det handlade om en av våra bästa kvinnliga simmare, kommer ej ihåg
Jag är också nybörjare på crawl o känner att de finns mängder med tips att lära sej. Det jag funderar lite på är just detta med draget nedåt. Jag tittade på sportnytt för ngn vecka sen där det handlade om en av våra bästa kvinnliga simmare, kommer ej ihåg
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 17:21Jag tycker det låter konstigt om man ska trycka ner handen.
Jag har ju inte gått någon simskola, men jag tycker man borde köra ner handen som ett spjut (dvs ingen kraft åt något håll).
Sen när man ska börja dra armen bakåt så börjar man genom att vinkl
Jag tycker det låter konstigt om man ska trycka ner handen.
Jag har ju inte gått någon simskola, men jag tycker man borde köra ner handen som ett spjut (dvs ingen kraft åt något håll).
Sen när man ska börja dra armen bakåt så börjar man genom att vinkl
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 17:44Nepp. Fattar inte :
" Hitta konstant tryck är själva nyckeln till en bra simning. Min uppfattning är att ca 90% av farten kommer från sträckt arm till hand passerar huvud. Detta tryck får man leta efter. Man ska absolut pressa handen rakt nedåt. Inte så
Nepp. Fattar inte :
" Hitta konstant tryck är själva nyckeln till en bra simning. Min uppfattning är att ca 90% av farten kommer från sträckt arm till hand passerar huvud. Detta tryck får man leta efter. Man ska absolut pressa handen rakt nedåt. Inte så
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 17:45Det där med den främre handen och kraften nedåt kanske har blivit uppförstorad. Man måste ju pressa ned armen, det går inte att behålla handen 1 cm under vattenytan i draget 🙂 Kroppen rör sig ju samtidigt framåt så i praktiken rör sig handen inte rakt n
Det där med den främre handen och kraften nedåt kanske har blivit uppförstorad. Man måste ju pressa ned armen, det går inte att behålla handen 1 cm under vattenytan i draget 🙂 Kroppen rör sig ju samtidigt framåt så i praktiken rör sig handen inte rakt n
Quote from Håkan Öhling on 30 October 2011, 18:22Precis, man ska se till att ha tryck hela tiden. Notera att de duktiga simmarna kommer ca 2m på varje tag. Det gör man inte med en hand rakt bakåt - försök gärna!
Precis, man ska se till att ha tryck hela tiden. Notera att de duktiga simmarna kommer ca 2m på varje tag. Det gör man inte med en hand rakt bakåt - försök gärna!
Quote from Funbeat user on 30 October 2011, 18:51OK, vi tar filmen en gång till: http://www.youtube.com/watch?v=rJpFVvho0o4&sns=em
Hur kan man hålla tryck på fram-armen hela tiden under tiden man drar med den andra? Jag tycker att kinesen glider på fram-armen utan att att genast börja trycka handen ned
OK, vi tar filmen en gång till: http://www.youtube.com/watch?v=rJpFVvho0o4&sns=em
Hur kan man hålla tryck på fram-armen hela tiden under tiden man drar med den andra? Jag tycker att kinesen glider på fram-armen utan att att genast börja trycka handen ned