Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkadeförebyggande träning
You need to log in to create posts and topics.

Så det är samma sak, fast med ett coolare namn? Dessutom är namnet ganska intetsägande.

Nej, det är inte samma sak. Med styrketräning menar man vanligtvis (inte alltid, men vanligtvis) styrketräning med hjälp av vikter och maskiner, medan man med löpstyrketräning menar styrketräning med den egna kroppen som vikt. Exempel på löpstyrketränings

Några av de övningarna bygger styrka, men en del kändes ganska meningslösa vad gäller styrketräning.

Vanliga raka sit-ups är totalt meningslösa ur skadeförebyggande synvinkel.

Knäböj och utfall tror jag är bra övningar för att skydda benen från skador. Jag brukar köra helkroppspass i alla fall en, ibland två gånger i veckan och då finns nästan alltid någon av dessa övningar med. Sen brukar det blir mer löpanpassad styrketräning

Tips - om ni kör utfall, kör då inte stillastående, utan ta en viktplatta i famnen och gå framåt med utfallssteg. Det är bra om man har ett fritt
utrymme på 15-20 meter så man inte måste vända så många gånger.
Det blir en mycket naturligare rörelse att gå

AMR, ur de flesta andra synvinklarna också.

På SCTs hemsida finns en del matnyttiga träningstips. En del övningar har nämnts tidigare i tråden men här finns även bilder:
http://www.sct.nu/traning/ovningar/index.html

Vad är det för skador du brukar få? Hur hög träningsdos har du då skadorna kommer?

Medväska och Homann: Jag håller nog med om ni anser att situps är en överskattad övning, men av vilka specifika anledningar tycker ni den är meningslös?