Quote from Catharina Brattlin on 15 November 2010, 11:05Som jag har fattat det så tränas rectus abdominis enbart statiskt i en klassisk sit up och att den muskel som mest tränas i den övningen är iliopsoas, höftböjaren. Muskelns uppgift är att böja kroppen framåt.
Jag tränar raka sit ups för att jag även trän
Som jag har fattat det så tränas rectus abdominis enbart statiskt i en klassisk sit up och att den muskel som mest tränas i den övningen är iliopsoas, höftböjaren. Muskelns uppgift är att böja kroppen framåt.
Jag tränar raka sit ups för att jag även trän
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 11:31Lars, för att man *normalt* kör den med så lätt belastning att den inte bygger styrka. Personligen anser jag att man skall träna den muskelgruppen isometeriskt.
Lars, för att man *normalt* kör den med så lätt belastning att den inte bygger styrka. Personligen anser jag att man skall träna den muskelgruppen isometeriskt.
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 12:05Många intressanta tankar och idéer här. Det jag främst tänkte var att förebygga skador i benen även om jag tror att det är bra med en stark rygg och båle. Tror detta hjälper mycket för att ha en bra hållning i löpsteget och inte sjunka ihop.
Tidigare har
Många intressanta tankar och idéer här. Det jag främst tänkte var att förebygga skador i benen även om jag tror att det är bra med en stark rygg och båle. Tror detta hjälper mycket för att ha en bra hållning i löpsteget och inte sjunka ihop.
Tidigare har
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 13:53Jag håller med AMR om att raka situps kan ha ringa skadeförebyggande värde. Övningen har en plats i mitt förslag på löpstyrketrängingsprogram pga. bålstabiliserande hänsyn. Magnus H har däremot naturligtvis fel där han påstår att övningen inte bygger styr
Jag håller med AMR om att raka situps kan ha ringa skadeförebyggande värde. Övningen har en plats i mitt förslag på löpstyrketrängingsprogram pga. bålstabiliserande hänsyn. Magnus H har däremot naturligtvis fel där han påstår att övningen inte bygger styr
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 14:03Kettlebells is tha shit! Har kört det i en månad (7ggr hittills) och den har redan gett kanonresultat. Funktionell träning när den är som bäst!
Kettlebells is tha shit! Har kört det i en månad (7ggr hittills) och den har redan gett kanonresultat. Funktionell träning när den är som bäst!
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 14:07Så Löpstyrketräning kan vara lite vadsomhelst? Okej, kvällens Löpstyrketräning blir då: Knäböj, räckhäv, barrhäv, armhävingar och militärpress.
Hur kör du själv situps, Anders? Jag har nog inte sett någon som gör den med vikter, däremot 50 st på raken e
Så Löpstyrketräning kan vara lite vadsomhelst? Okej, kvällens Löpstyrketräning blir då: Knäböj, räckhäv, barrhäv, armhävingar och militärpress.
Hur kör du själv situps, Anders? Jag har nog inte sett någon som gör den med vikter, däremot 50 st på raken e
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 14:28Jo Magnus, *själv* kör jag situps utan vikter. Detta pga. att jag är så svag/dålig på den att jag inte skulle kunna komma upp i önskat antal repetitioner (30-40) i det enda set jag kör övningen i. Jag omhuldar på intet sätt raka situps primärt. Bättre löp
Jo Magnus, *själv* kör jag situps utan vikter. Detta pga. att jag är så svag/dålig på den att jag inte skulle kunna komma upp i önskat antal repetitioner (30-40) i det enda set jag kör övningen i. Jag omhuldar på intet sätt raka situps primärt. Bättre löp
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 15:32Vg gäller sit-ups rekommenderar jag att göra dem på stor boll för att helt punktmarkera bukmuskulatur och inte iliopsoas.
Vg gäller sit-ups rekommenderar jag att göra dem på stor boll för att helt punktmarkera bukmuskulatur och inte iliopsoas.
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 18:11I den här tråden diskuterades också en hel del skadeförebyggande träning.
övningen draken rekommenderades bland annat.http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=623622
I den här tråden diskuterades också en hel del skadeförebyggande träning.
övningen draken rekommenderades bland annat.
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 19:56Som Stefan säger, kettlebells är fantastiskt bra sätt att bygga funktionell styrka. Du förbättrar också balans och rörlighet plus att det är ett grymt kul sätt att träna. Jag säljer alltså inte kettlebells, jag lovar... men jag rekommenderar alla att test
Som Stefan säger, kettlebells är fantastiskt bra sätt att bygga funktionell styrka. Du förbättrar också balans och rörlighet plus att det är ett grymt kul sätt att träna. Jag säljer alltså inte kettlebells, jag lovar... men jag rekommenderar alla att test