Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har nu börjat komma igång med löpningen..har sprungit ca: 29 gånger sedan jag började i April...
Har både fått upp högre fart,å kan springa längre..

Undrar vilket som har ökat mest..kondis eller uthålligheten?

om jag kan springa en sträcka fortare en fö

Och vad är skillnad mellan kondis och uthållighet? För mig är det liksom bara 2 olika ord för samma sak, men du kanske menar nåt helt annat än vad jag menar 🙂

Kondition är ett direkt mått på, och inget annat än, hur bra trim de syretransporterande organen är i. Dessa är grovt talat hjärta och lungor.

Uthållighet är förmågan att utstå en viss belastning över tiden, och här kommer åtminstone en komponent som int

Utan att påstå att jag talar fakta, då jag inte riktigt vet vad definitionen är på de olika orden. Men för min del så betyder det följande.
Uthållighet= Aerob träning. Alltså att träna kroppen att transportera bort mjölksyran ur musklerna. detta gör man g

Min okvalificerade gissning är att det är lättare att få upp uthålligheten. När man som nybörjare till slut förstår att det är hjärnan som efter 3 minuter skriker "lägg av, det här är ju jobbigt" inte att man faktiskt håller på att dö, så går det genast l

Ja, mycket i uthålligheten är mentalt och lite av konditionen kanske - men om man försöker bortse från det så går det fortare att träna upp konditionen än att träna upp senor, leder o muskler att tåla långvarig belastning i form av löpning. Där för är det

Kondition tror jag inte det finns någon ordentlig definition på. Många brukar dock likställa det med syreupptagningsförmåga och då finns där ju en ordentlig definition. Mängden liter per minut (l/min) eller milliliter per kilo per minut (ml/kg/min).

Uthå

Jacob, roligt att du är här och kommenterar. Använder ofta Er "blogg" träningslära.se som referens till olika kommentarer här, då jag tycker att den är väldigt bra och informativ. Hoppas att Ni fortsätter att skriva om det ni gör.

Jag tycker som Jacob att kondition = syreupptagningsförmåga. Det heter ju konditionstest, när man mäster maximala syreupptagningsförmågan.

Konditionen är också ganska lätt att träna upp, om man börjar som otränad.

Uthålligheten däremot, som någon skrev

Uthålligheten på max brukar inte vara så långvarig. Det syrar ganska mycket där.