Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkor för framfotslöpning
You need to log in to create posts and topics.

Varning för fotproblem i tunna skor. Jag är inte hällöpare och ändå får jag problem med fötterna. Ni förespråkare för tunna skor brukar ju säga att man blir mindre skadebenägen om man springer i tunna skor och på framfoten, men det gäller inte fötterna. M

Plantar fascit??? Det trodde jag man fick av att belasta hälen för mycket - så var de iaf för mig.

Däremot frestar det på lårmuskler väldigt mycket att springa långt utan dämpning man blir lättare stum!

Jag är väl en av de mest rabiata förespråkarna för löpteknikträning och lättare skor, men skulle definitivt *inte* säga att man blir mindre skadebenägen genom framfotslöpning och tunna skor. Tvärtom tror jag många riskerar att skada sig med ett sådant för

...och i samband med just den diskussionen kan jag än en gång *VARMT* rekommendera att gå kursen för Romanov när han kommer i påsk. Så får ni lära er rätt en gång för alla 😉

Men Fredrika, det där var ju inget "rabiat" inlägg. Nu får jag ju bara hålla med dig, *snyft*, speciellt detta med att man inte får vara för kategorisk.

Oj, nej, förlåt, totalt missförstånd - jag menade naturligtvis att Allie hade en bra poäng där!

För visst är det som hon säger, jag ville bara utveckla mina egna tankar kring just det hon skrev.

EDIT: ha ha nu läste jag om och tror jag missförstod dig o

Jag tror att listan på vad som orsakar skador är:
1. Fart, dvs hög fart belastar väldigt hårt på såväl fötter som ben.
2. Mängd. Många kilometer utan att man har tillräcklig styrka i fötter och ben.
3. Obanad terräng.. Kommentar överflödig!
4. Gropar i as

Fredrika skriver att man inte ska fokusera på att landa på framfoten utan istället att korta steglängden/höja frekvensen och landa under kroppen. Och att tunna skor gör att man typ får bättre kontakt med marken.

Jag håller delvis med. Landa under kroppen

Med Markus resonemang känns det bra att man har 42 i storlek och inte 46..:-)

Nu skriver både Markus A och Fredrika utmärkta saker, jag är lika förvirrad som Leif_A 🙂 Normalt sett brukar jag inte vara sådär jätteöverens med dessa två hi hi!
Måste bara slänga in en liten kommentar, tro nu inte alla nybörjare att man MÅSTE ha dyra