Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 09:01Precis - varva med lugnare pass också. Du skriver att det känns behagligast vid en viss fart, men det är nyttigt att träna på det som inte är så behagligt också. 😉 Vad jag menade var att det som känns bra sällan är skadligt - däremot tror jag också det o
Precis - varva med lugnare pass också. Du skriver att det känns behagligast vid en viss fart, men det är nyttigt att träna på det som inte är så behagligt också. 😉 Vad jag menade var att det som känns bra sällan är skadligt - däremot tror jag också det o
Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 09:151000 tack för alla svar!!! Jag tar till mig era kloka synpunkter.
(H:)
1000 tack för alla svar!!! Jag tar till mig era kloka synpunkter.
(H:)
Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 19:42Som Christer skriver så är det en väletablerad funbeat-sanning att formeln är rent skräp. Jag har svårt att tänka mig att den skulle stämma bättre för vältränade, den är lika opålitlig för alla.
Jag tycker att man ska göra ett maxpulstest, men om man int
Som Christer skriver så är det en väletablerad funbeat-sanning att formeln är rent skräp. Jag har svårt att tänka mig att den skulle stämma bättre för vältränade, den är lika opålitlig för alla.
Jag tycker att man ska göra ett maxpulstest, men om man int
Quote from Catharina Brattlin on 9 June 2008, 19:56Sanna, har Du funderat något på om Din pulsklocka visar korrekt värde? Personligen tycker jag att det låter ruskigt högt med en snittpuls på drygt 180 vid "angenäm ansträngning".
F ö håller jag med om, att känns det bra är det bara att ösa på. 🙂
Sanna, har Du funderat något på om Din pulsklocka visar korrekt värde? Personligen tycker jag att det låter ruskigt högt med en snittpuls på drygt 180 vid "angenäm ansträngning".
F ö håller jag med om, att känns det bra är det bara att ösa på. 🙂
Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 20:04Som Pontus säger så stämmer ju inte formeln för vältränade heller. Av den enkla anledningen att du inte kan påverka din maxpuls med träning.
Som Pontus säger så stämmer ju inte formeln för vältränade heller. Av den enkla anledningen att du inte kan påverka din maxpuls med träning.
Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 20:06Desto bättre man är tränad desto jobbigare är det att få upp pulsen mot 200 men för en inte så tränad person är det inga större problem. Ta MAF formeln t.e.x hur många här på forumet tycker att den funkar? Högst 5% samma 5% som är "mycket" vältränade!
Desto bättre man är tränad desto jobbigare är det att få upp pulsen mot 200 men för en inte så tränad person är det inga större problem. Ta MAF formeln t.e.x hur många här på forumet tycker att den funkar? Högst 5% samma 5% som är "mycket" vältränade!
Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 20:10Om man bortser från det uppenbara i "förmåga" att uppnå sin maxpuls otränade vs tränade, så är ju åtminstone de vanliga formlerna lika bra/dåliga för båda grupperna.
Om man bortser från det uppenbara i "förmåga" att uppnå sin maxpuls otränade vs tränade, så är ju åtminstone de vanliga formlerna lika bra/dåliga för båda grupperna.
Quote from Funbeat user on 9 June 2008, 20:16Nu pratar du om något helt annat. Att en otränad person kommer upp i nära maxpuls redan vid ganska måttlig aktivitet har inget med saken att göra. MAF-formeln vet jag inte ens vad det är.
Nu pratar du om något helt annat. Att en otränad person kommer upp i nära maxpuls redan vid ganska måttlig aktivitet har inget med saken att göra. MAF-formeln vet jag inte ens vad det är.
Quote from Elias Engqvist on 9 June 2008, 20:25Varför säger du 200??? Många har maxpuls under 200 - dom kommer inte upp i 200 hur vältränade dom än är!
Varför säger du 200??? Många har maxpuls under 200 - dom kommer inte upp i 200 hur vältränade dom än är!
Quote from Catharina Brattlin on 9 June 2008, 20:29Pontus, läs här: http://kkhjahen.wordpress.com/2007/04/29/lagintensiv-traning-ala-maffetone/
Som jag har uppfattat metoden innebär den att kunna springa med högre hastighet, men med bibehållen "låg" puls, vilket påstås spara på kroppen, överträning och s
Pontus, läs här: http://kkhjahen.wordpress.com/2007/04/29/lagintensiv-traning-ala-maffetone/
Som jag har uppfattat metoden innebär den att kunna springa med högre hastighet, men med bibehållen "låg" puls, vilket påstås spara på kroppen, överträning och s