Quote from Funbeat user on 10 June 2008, 20:17Även jag är ibland på jogg.se (och på puls.se). Men jag dissar MAF-träning när man hävdar att man ska stenhårt ska gå enligt formeln. För då blir det just det för mig, att GÅ. MAF-formeln beaktar inte maxpuls och dessutom mobbar oss lite äldre. Att jag in
Även jag är ibland på jogg.se (och på puls.se). Men jag dissar MAF-träning när man hävdar att man ska stenhårt ska gå enligt formeln. För då blir det just det för mig, att GÅ. MAF-formeln beaktar inte maxpuls och dessutom mobbar oss lite äldre. Att jag in
Quote from Catharina Brattlin on 10 June 2008, 20:23Jo, jag gillar också att "plåga" mig men nyfikenheten kommer av att man hela tiden säger att man blir snabbare av fart-och intervallträning. Sen finns det de som tränar helt omvänt och ändå får bra resultat. Jag TROR inte att MAF-metoden är något för mig
Jo, jag gillar också att "plåga" mig men nyfikenheten kommer av att man hela tiden säger att man blir snabbare av fart-och intervallträning. Sen finns det de som tränar helt omvänt och ändå får bra resultat. Jag TROR inte att MAF-metoden är något för mig
Quote from Funbeat user on 10 June 2008, 20:43Jag tänker bara på oss som passerat de 50. Om man fortsätter träna upp i åren så sjunker inte pulsen så mycket som många formler anger. T ex den som anges för maxpuls har visat sig stämma hyfsat på de som inte tränar, men inte på oss som tränar.
Sedan ä
Jag tänker bara på oss som passerat de 50. Om man fortsätter träna upp i åren så sjunker inte pulsen så mycket som många formler anger. T ex den som anges för maxpuls har visat sig stämma hyfsat på de som inte tränar, men inte på oss som tränar.
Sedan ä
Quote from Funbeat user on 10 June 2008, 20:48Varför skulle inte "man blir bra på det man tränar" gälla för löpning? Bara en fundering - jag har inga synpunkter på eller någon erfarenhet av träningsformen. Däremot skulle jag förmodligen somna av tristess under löppassen..... 😀
Varför skulle inte "man blir bra på det man tränar" gälla för löpning? Bara en fundering - jag har inga synpunkter på eller någon erfarenhet av träningsformen. Däremot skulle jag förmodligen somna av tristess under löppassen..... 😀
Quote from Funbeat user on 11 June 2008, 06:33Självklart blir man bra på vad man tränar. Sen är det ju så att gener och muskelfiberkomposition bestämmer hur bra man kan bli på en viss distans. Men allmänt sett, ju hårdare träning, desto bättre resultat. MAF-träning är jag tveksam till, tycker att pul
Självklart blir man bra på vad man tränar. Sen är det ju så att gener och muskelfiberkomposition bestämmer hur bra man kan bli på en viss distans. Men allmänt sett, ju hårdare träning, desto bättre resultat. MAF-träning är jag tveksam till, tycker att pul
Quote from Funbeat user on 11 June 2008, 07:36Jag ska egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, eftersom jag inte vet något annat om träningsformen än att man ska springa med låg puls.
Men jag kan inte låta bli att fundera i banorna på om man skulle kunna jämföra den teorin med en teori att
Jag ska egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, eftersom jag inte vet något annat om träningsformen än att man ska springa med låg puls.
Men jag kan inte låta bli att fundera i banorna på om man skulle kunna jämföra den teorin med en teori att
Quote from Bjarne Lewin on 11 June 2008, 08:33Jag hade en motig period i våras. Influensa, mkt stress på jobbet och en vad som gjorde sig påminnd, gjorde att jag var rädd att jag inte kunde springa överhuvudtaget. För att överleva den perioden så bestämde jag mig för att träna mig att springa med läg
Jag hade en motig period i våras. Influensa, mkt stress på jobbet och en vad som gjorde sig påminnd, gjorde att jag var rädd att jag inte kunde springa överhuvudtaget. För att överleva den perioden så bestämde jag mig för att träna mig att springa med läg
Quote from Funbeat user on 11 June 2008, 08:50Folk är ju rätt olika, men jag tycker att man kan dela upp löpare i två grupper: De som springer för fort på passen och de som springer för sakta. Den första kategorin är naturliga löpare, preseterar ofta bra i tävlingar upp till halvmaradistans helt enke
Folk är ju rätt olika, men jag tycker att man kan dela upp löpare i två grupper: De som springer för fort på passen och de som springer för sakta. Den första kategorin är naturliga löpare, preseterar ofta bra i tävlingar upp till halvmaradistans helt enke
Quote from Funbeat user on 11 June 2008, 09:18Robert, den analysen tror jag är klockren! Fast jag spekulerar också bara, förstås.
När jag räknar med Maffetones formel visar det sig att min puls på distanspass stämmer nästan exakt med vad han rekommenderar, men det är nog mer en tillfällighet. Jag ha
Robert, den analysen tror jag är klockren! Fast jag spekulerar också bara, förstås.
När jag räknar med Maffetones formel visar det sig att min puls på distanspass stämmer nästan exakt med vad han rekommenderar, men det är nog mer en tillfällighet. Jag ha
Quote from Elias Engqvist on 11 June 2008, 09:24Håller med Robert, fast jag hoppas att det finns en tredje kategori också - dom som tränar både anaerob och aerob kapacitet i lagom doser...
Håller med Robert, fast jag hoppas att det finns en tredje kategori också - dom som tränar både anaerob och aerob kapacitet i lagom doser...