Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Läste någonstans att dom röda blodkropparna slogs sönder vid löpning. stämmer det verkligen? fattar inte :S

Det var därför som bloddopingen uppfanns.

Jo det stämmer:

"In conclusion, in controlling for the potential influences of oxidative and circulatory challenges to the RBC, we have demonstrated that the mechanical trauma associated with footstrike is the major cause of hemolysis during running. "

Är inte expert på fysiologi, men följande vet jag: Alla celler i din kropp byts ut kontinuerligt. Efter ca 3-5 år finns inga av de ursprungliga cellerna kvar i din kropp. Med undantag för hjärnceller. Dessa skall räcka livet ut och blir aldrig förnyade. K

Det är ganska logiskt egentligen, om man tänker efter. Blodet går ju även genom fötterna, och vid varje löpsteg finns en mängd röda blodkroppar "på plats" i fötterna, som trycks sönder.

Anemi är ingen ovanlig företeelse bland löpare.

En röd blodkropp lever normalt sett i 120 dygn.

Avföringens färg kommer av gallfärgämnen och bilirubin, en restprodukt, som bildas när röda blodkroppar bryts ner.

Processen har ingenting att göra med hur vältränad man är.

En följdfråga: Man kan nog dra slutsatsen att en person som tränar löpning gör sönder fler blodkroppar än en som inte tränar. Då antar jag att kroppen också anpassar sig till detta, och ökar produktionen?

Finns det någon negativ bieffekt av att löpning g

Frågar Du mig?

Ja, kroppen anpassar bildningen av nya röda blodkroppar, om ökad hemolys sker, via erytropoetinet. Ju färre röda blodkroppar, desto lägre hemglobinkoncentration och därmde sämre syretransport. Njurarna reagerar på den låga syresättningen

Jag har för mig att jag läste för inte så länge sedan att det var en myt att löpare fick blodkropparna "sönderslagna". Men ta det med en nypa salt, jag minns inte var jag läste det men det borde varit i någon träningstidning.

Rör det sig om pseudoanemi är det ingen anemi alls. Plasmavolymen ökar när man tränar hårt, så det kan se ut som att en löpare är anemisk. Faktiska mängden röda blodkroppar är också ökad, bara inte lika mycket.

Är det järnbristanemi har det inte med trän