Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En person klassas som anemisk när dennes hemoglobinkoncentration har sänkts betydligt i förhållande till vad h*n brukar ha. Pseudoanemi (i idrottsammanhang) eller ej. Personen kommer att utredas.

Termen är mekanisk hemolys och ligger också bakom hemolyse

Sylvia! Jag blir imponerad över din förmåga att förklara medicinska sammanhang!

Tackar! Ingår i yrket, att göra sånt förståerligt för oinvigda. 🙂

Jag tror att hälkrossningsteorin är en smula övergiven för närvarande - vad jag förstår kan man mäta upp jämförbara järnförluster inom simning och fotisättning, dämpning och underlag verkar inte ha någon större inverkan på föryngringen av blodcellerna.

M

"En person klassas som anemisk när dennes hemoglobinkoncentration har sänkts betydligt i förhållande till vad h*n brukar ha."

Ska det vara såhär i alla landsting? Och vad är en "betydlig sänkning", och hur upptäcker man den utan att gå på regelbunda kont

Fass låter oss få veta att hemolys är en ovanlig orsak, och vid misstanke bör man överväga andra orsaker.

Fass definierar också anemi som "under 120 g/liter för kvinnor och under 130 g/liter för män."

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI

Jag blir fundersam kring "idrottsanemi", "Idrottsanemi betecknar förekomsten av blodbrist hos idrottare. Hb är ofta 5-10 enheter lägre hos elitidrottare än hos icke-idrottare." Innebär det att en elitidrottande kvinna kan ha Hb så lågt som 110 utan att b

Idrottsanemi är det fenomen som innebär att elitidrottarens totala blodvolym (mer plasma) är större än medelsvensons och således uppvisas ett lägre Hb men att det då egentligen ljuger. Hb är alltså normalt men blir i undersökningen lägre eftersom blodvoly

Visst är det så, Robert. Järnomsättning och erytropoes är bra mycket mer komplicerat än att bara en parameter är inblandad. Det handlar ju inte enkom om blodkroppsdestruktionen utan även kroppens förmåga att bilda nya blodkroppar i benmärgen och alla deta

Jag hajar, det är som mjölkchoklad istället för mörk choklad. 😀

edit; till Annicas beskrivning alltså.