Quote from Catharina Brattlin on 23 October 2010, 15:54Jag tycker att dessa "det låter väldigt märkligt" och "nej, det kan INTE stämma" är riktigt underhållande. 🙂
"Meknisk hemolys" är ett begrepp inom hematologin och inget jag har hittat på. 😉 Och, den ingår i den normala erytrocytnedbrytningen hos alla
Jag tycker att dessa "det låter väldigt märkligt" och "nej, det kan INTE stämma" är riktigt underhållande. 🙂
"Meknisk hemolys" är ett begrepp inom hematologin och inget jag har hittat på. 😉 Och, den ingår i den normala erytrocytnedbrytningen hos alla
Quote from Funbeat user on 23 October 2010, 16:18För dryga 20 år sen gjorde min man o jag en liten "vetenskaplig studie" i anslutning till att han sprang Berlin marathon. Tog ett brett lab-status före, precis vid mål gång och ngn vecka efter loppet. Nu har jag ju tyvärr dåligt detaljminne men minns i al
För dryga 20 år sen gjorde min man o jag en liten "vetenskaplig studie" i anslutning till att han sprang Berlin marathon. Tog ett brett lab-status före, precis vid mål gång och ngn vecka efter loppet. Nu har jag ju tyvärr dåligt detaljminne men minns i al
Quote from Catharina Brattlin on 23 October 2010, 16:29Åh, så spännande! 😀
Synd att Du inte minns detaljerna. Hade varit roligt att grotta ner sig i muskelenzymer och CRP.
För att fortsätta OT så har jag också gjort något liknande, men med en kollega, som åt, och hade ätit, LCHF i tre månader. Vi tog henne
Åh, så spännande! 😀
Synd att Du inte minns detaljerna. Hade varit roligt att grotta ner sig i muskelenzymer och CRP.
För att fortsätta OT så har jag också gjort något liknande, men med en kollega, som åt, och hade ätit, LCHF i tre månader. Vi tog henne
Quote from Funbeat user on 23 October 2010, 18:11Men mekanisk hemolys, betyder det verkligen att man bokstavligen TRAMPAR sönder erytrocyterna med sina löpande fötter?
Men mekanisk hemolys, betyder det verkligen att man bokstavligen TRAMPAR sönder erytrocyterna med sina löpande fötter?
Quote from Funbeat user on 23 October 2010, 20:37Mekanisk hemolys sammanfattar all slags mekanisk påverkan, så mekanisk hemolys vid löpning borde inte vara begränsad till just fötterna?
Det finns t ex fall där bongo-trummare får hemolys i händerna.
Mekanisk hemolys sammanfattar all slags mekanisk påverkan, så mekanisk hemolys vid löpning borde inte vara begränsad till just fötterna?
Det finns t ex fall där bongo-trummare får hemolys i händerna.
Quote from Funbeat user on 23 October 2010, 20:50OK då har ni rätt! Hittade också ett PM från läkarutbildningen där det står "tex vid marathonlöpning" under ämnet hemolytisk anemi. Men fortfarande ingen närmare förklaring vad som sker exakt, om erytrocyterna kan verkligen bokstavligt trampas sönder av d
OK då har ni rätt! Hittade också ett PM från läkarutbildningen där det står "tex vid marathonlöpning" under ämnet hemolytisk anemi. Men fortfarande ingen närmare förklaring vad som sker exakt, om erytrocyterna kan verkligen bokstavligt trampas sönder av d
Quote from Catharina Brattlin on 23 October 2010, 23:50Sandra, hur menar Du "sekundär effekt"? Av vad?
Det som sker är som ovan har sagts; erytrocyterna trasas sönder pga frenetiskt stampande i flera timmar. Hemolysen är oftast väldigt lindrig och i blodutsryk kan man se fragmenterade erytrocyter, sk schisto
Sandra, hur menar Du "sekundär effekt"? Av vad?
Det som sker är som ovan har sagts; erytrocyterna trasas sönder pga frenetiskt stampande i flera timmar. Hemolysen är oftast väldigt lindrig och i blodutsryk kan man se fragmenterade erytrocyter, sk schisto
Quote from Funbeat user on 24 October 2010, 07:43Länken som Magnus N postade tycker jag är det närmaste ett belägg för "söndertrampningsteorin" som hittills framkommit i tråden. När jag läser den verkar det mycket sannoligt att just trampandet på något sätt är anledningen till större hemolys hos löpare
Länken som Magnus N postade tycker jag är det närmaste ett belägg för "söndertrampningsteorin" som hittills framkommit i tråden. När jag läser den verkar det mycket sannoligt att just trampandet på något sätt är anledningen till större hemolys hos löpare
Quote from Funbeat user on 24 October 2010, 09:04Tack Lars du förstår hur jag menar! Trampas de sönder utifrån av trycket eller sprängs de sönder inifrån som en sekundär effekt? Sylvia jag misstror dig inte, du jobbar ju på blodcentralen.Bara nyfiken på EXAKT vad som händer!
Tack Lars du förstår hur jag menar! Trampas de sönder utifrån av trycket eller sprängs de sönder inifrån som en sekundär effekt? Sylvia jag misstror dig inte, du jobbar ju på blodcentralen.Bara nyfiken på EXAKT vad som händer!
Quote from Catharina Brattlin on 24 October 2010, 11:15Nu har jag läst hela studien, och nog sammanfattar den vad som har framkommit tidigare i tråden; att den största orsaken till hemolysen, orsakas av "foot strikes" och den impact som blir vid varje steg.
En intressant sak, som jag tolkar som mycket trolig
Nu har jag läst hela studien, och nog sammanfattar den vad som har framkommit tidigare i tråden; att den största orsaken till hemolysen, orsakas av "foot strikes" och den impact som blir vid varje steg.
En intressant sak, som jag tolkar som mycket trolig