Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Enligt de senaste artiklarna så skapas det nya hjärnceller vid träning. Så jag laddar under veckorna för att kunna dricka mitt rödvin under helgen med gott samvete. 😀

Merp merp, <........... blodgivare, ligger vanligtvis på ca 145. Senaste gången 114, ingen förändrar kostvana utan är väldigt noggrann vad jag stoppar i mig. Älskar grönsaker och till huvudmålet äter jag alltid broccoli och ärtor. Händer även att jag äter

Anna: OK, det förklarar varför man kommer ihåg sin barndom då 🙂

Hej!

Hakar på tråden om röda blodkroppar, men min fundering är kring de vita. Påverkas de lika hårt och "drastiskt" som de röda?

Behandlas med cellgifter just nu och har funderat mycket vad som händer med de vita blodkropparna när jag tränar. Under en v

Anna-Lena, är det de neutrofila granulocyterna som sjunker under behandlingen? Vad säger Din läkare (onkolog?) när Du frågar om det här? Tror nog att h*n är bättre lämpad att svara på frågan.

Det lilla jag vet om cytostatikabehandlingar är att immunförsv

Under min cellgiftsbehandling körde jag lugn gymträning. Lätta vikter och lätt cykling eller rodd. Enligt min läkare var det bra eftersom det höll konditionen uppe så jag tålde behandlingen bättre.

Sylvia: Det är de neutrofila som bryts ner allra mest. Min läkare har sagt att jag får träna, men bör inte köra hårda pass.
Det var nu i veckan som jag funderade hur bra det är att träna när jag samtidigt har lågt värde på de neutrofila. Hur träningen slå

Det att Hb skulle minska när man drar igång med träning är nog inte så konstigt och jag är övertygad att det INTE har att göra med krossade blodkroppar. Går man från soffpotatis till träning några ggr per vecka så går man från ett jämviktläge till ett ann

Vid träning bildas fler fria radikaler än vanligt. Fria radikaler har en oparad elektron i yttersta skalet vilket gör dom väldigt reaktiva. Genom att fria radikaler reagerar med röda blodkroppar förstörs dom. På så sätt kan man säga att fler röda blodkrop

Stopp och belägg. Ett blåmärke innebär inte att man har trasiga, "mosade" erytrocyter under huden som här påstås. Det är helt enkelt blod på fel ställe. Utanför blodkärlen istället för inuti. Då uppstår ett sk. hematom=blåmärke. Att erytrocyter "slås sönd