Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hematologerna går inte enbart efter refrensvärdena när de bedömmer om en person är anemisk eller ej. Oavsett vad FASS säger.

Har en man, normalt sett, 160 g/l i hb och inkommer halvåret senare till vårdcentralen med ett hb-värde på 131 g/l så kommer den

Jag har hört att alla celler (förutom möjligen hjärnceller och ryggmärgsceller) byts ut löpande så efter ca 7 år är man en helt ny människa. Egentligen konstigt att man kommer ihåg barndomen eftersom i stort sett ingen av de atomer man bestod av då finns

Tack för ett gott flin, det behövde jag 🙂
Chokladliknelsen var rolig 😀

Jag frågade en läkare om löpning och anemi och han trodde inte det var så troligt att själva träningen skulle utlösa en anemi, utan bristfälliga kostvanor i kombination med regelbu

Jag har märkt markant skillnad i Hb-värdet sen jag började springa.
Tidigare låg mitt normala Hb runt 140-145 (under graviditeterna sjönk det till 130, men inte lägre).

Sedan jag började löpträna mer regelbundet sjönk Hb drastiskt, ner till 108. Med hjäl

Lars-Åke: om förkortade telomerer är inblandade i åldrande, kanske löpträning kan vara föryngrande:

http://peakperformance.runnersworld.com/2010/02/feb-15-a-telling-tale-of-telomeres-exercise-health-and-aging.html

"Jag frågade en läkare om löpning och anemi och han trodde inte det var så troligt att själva träningen skulle utlösa en anemi, utan bristfälliga kostvanor i kombination med regelbundna järnförluster..."

Vilket är precis det som händer. Man möter inte de

Jag är blodgivare och lämnar blod regelbundet. En gång lämnade jag dagen efter ett hårt ultramarathon. På blodcentralen anmärkte de sedan att jag hade haft dåligt hb-värde den gången (de tar ju prover vid varje tillfälle). Jag kommer dock inte ihåg vilka

Per, samma fenomen har jag också varit ute för. Fick skicka hem en blodgivare, som hade kommit för att lämna blod ett par dagar efter Stockholm Marathon, med uppmaningen att äta sina järntabletter. Han hade alltid haft fina värden förut.

Han hade bara 13

Jag är också blodgivare, och personalen brukar inte ha några problem att tappa mig på blod. Dock gick det inte så bra senast, två dagar efter Lidingöloppet, då de efter mycket klämmande provade i båda armarna utan att pricka rätt. Kan kanske ha berott på

Lars-Åke: Det är en myt att alla kroppens celler byts på ca 7 år fick jag lära mig på en föreläsning av Jonas Frisén här om veckan. I själva verket vet man inte så mycket om hur fort celler i olika vävnader byts ut.

Jonas har koll, han har utvecklat den