Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSM 100km 2014 Uddevalla
You need to log in to create posts and topics.

"Uddevalla Ultra och 2014 års officiella SM på
100km samt veteran RM på samma distans."

Blev lite förvånad nu när jag läste den officiella inbjudan från Hälle och inser att jag inte får vara med i SM, jag är för gammal. Eller är det så att man bara får

Är du bara ansluten till en ansluten klubb så får du ställa upp i SM. Den som är först i mål oavsett ålder vinner. Veteran RM är till för oss som kommer först i vår åldersklass.
Jonas Buud är äldre än 35. Så han vinner både SM och RMi sin åldersklass. Om

För de intresserade: http://www.halleif.nu/sm100km2014/

Nu postades det på Facebook om SM i 100 km och återigen poängterades det att för veteraner är det inte SM utan RM.

Jag läste bestämmelserna kring SM på friidrott.se : http://www.friidrott.se/tavling/bestamm/smprogram.aspx

Jag förstår FORTFARANDE inte va

Att det bara är RM istället för SM för veteraner beror nog på att man är osäker på antalet deltagare / resultatnivån och därför vill ha lite lägre status på det. Springs det bra blir det nog SM framöver.

Sen har du fel när du tror att senior = 17-34år. S

Vinner en 100 åring 100km loppet i Uddevalla så blir han Svensk Mästare.
Vet inte om jag kan förklara det bättre.

Ja, jag fattar det.

Men vinner en 100åring sin åldersklass blir han inte svensk mästare. Han blir riksmästare.

Vinner en 100åring sin ålderklass i SM i marathon blir han däremot svensk mästare även om han kommer i mål bland de sista, bara han slår de an

För 2 år sedan satte Jonas Buud svenskt rekord på 100K. Han har först nu fått medaljen.
Rune Larsson satte ett antal ultrarekord redan på 80-talet. Han har ej sett skymten av sina prestationer.

Förbundet gillar ej ultra. (t-)

Antalet deltagare och resultatnivån lär nog vara sämre på 100km än marathon. Då är det väl inget konstigt om man sätter lägre status på den mästerskapssträckan. Och som jag skrev, springs det bra på 100km lär det få VSM-status framöver. Sluta gnäll nu.

Tyvärr, förstår fortfarande inte logiken. Men det kanske inte är meningen att det skall vara logiskt utan subjektivt. Det finns sporter i Sverige som har SM-status där Sverige aldrig varit i närheten att vinna en internationell titel. Inom ultra finns det