Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSmal eller bred sadel...
You need to log in to create posts and topics.

Bruse du är så härligt 1900-tal med lod och allt 🙂

1) Börja med höjden. Den ska vara så högt att när du har hälarna på pedalerna och trampar runt, ska du inte behöva vicka på rumpan, inte heller ska benet vara liite böjt. Det ska vara spikrakt. Så att du precis klarar av att trampa runt. Eller så mäter du

Leif: att tjejer ofta vill ha sadlar med lite bredare bakdel än killar beror väl normalt inte alls på att att ändan är bredare utan på en önskan om att sitta mera upprätt/längre bak på sadeln för att lätta trycket på framstjärten...

Rent anatomiskt har

"Det måttet du då får, är från vevpartiets centrum upp till sadelns ovankant."

För att krångla till det lite, det beror väl på vilken längd vevarmarna har också?

(skäms Bruse..)

Leif: nu var det där med ett lod mer bildligt. Jag använder synvinkeln ,~)

Celos: stoppningarna i byxorna är både av olika kvalisort, storlek och tjocklek.
Så det är mycket möjligt. Kanske andra brallor kan hjälpa?

Men jag hänvisar till Charlotta C som

Men nu har jag missat vad grundproblemet var. Var har du ont?
Hur bred är sadeln över det bredaste?
Vad är ditt sittknölsmått?

Sittknölsmåttet är 155 mm (enl Specialized) och sadeln jag har är anpassad efter det måttet.

Ritade en bild i morse men vet in

Det låter som om du ska försöka prova med en annan modell byxor och se om det är samma problem. Jag har 4-5 olika modeller och det är rätt så stor skillnad på hur skinnet sitter. De snyggaste brallorna är helt omöjliga, så de funkar mest för Kodak moments

Precis min tanke, du har väl inget under cykelbyxan?

Spontant nu låter det som ett klädesproblem.

Du kan testa att vinkla sadeln lite framåt (altlså tippa ner främre delen av sadeln lite) och se om trycket släpper då. Nackdelen är att man får mer vikt på händerna men om det löser sadelproblemet så är det säkert värt det.

Då höjer h*n styret så är det löst.