Quote from Guest on 18 July 2011, 22:20AXA Fjällmarathon närmar sig och jag har löparknä. Gick till naprapat förra veckan som konstaterade att lårmuskeln var som en klump nära knät och senan (den som orsakar löparknä)som en fiolsträng. Fick akupunktur och massage. Jag stretchar själv och masse
AXA Fjällmarathon närmar sig och jag har löparknä. Gick till naprapat förra veckan som konstaterade att lårmuskeln var som en klump nära knät och senan (den som orsakar löparknä)som en fiolsträng. Fick akupunktur och massage. Jag stretchar själv och masse
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 22:30Hård massage av utsidan av låret. Ett tips är att använda en "rulle" eller en fylld petflaska.
http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=9911
http://www.youtube.com/watch?v=RoHBDim_fzk&feature=fvwrel
Hård massage av utsidan av låret. Ett tips är att använda en "rulle" eller en fylld petflaska.
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 07:58Massage och stretching är nog receptet.
Kan du springa ett par kilometer utan smärta, skulle jag testa en kombination av löpning och stretching: Spring så långt du brukar kunna utan smärta. Stanna och stretcha ut muskeln. Testa sedan att fortsätta sprin
Massage och stretching är nog receptet.
Kan du springa ett par kilometer utan smärta, skulle jag testa en kombination av löpning och stretching: Spring så långt du brukar kunna utan smärta. Stanna och stretcha ut muskeln. Testa sedan att fortsätta sprin
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 11:34stretch, stretch, stretch i tid o otid.
i hissen, i lunchkön, överallt där du väntar.hemma sätter du dig på en tennisboll som ska massera på skinkan i höfthöjd, gå gärna till en naprapat som visar exakt vart den ska massera. riktigt ont men funkar.
ena
stretch, stretch, stretch i tid o otid.
i hissen, i lunchkön, överallt där du väntar.
hemma sätter du dig på en tennisboll som ska massera på skinkan i höfthöjd, gå gärna till en naprapat som visar exakt vart den ska massera. riktigt ont men funkar.
ena
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 20:53Massage är ju bra för att mjuka upp stela muskler, men EMS är nog ofta effektivare, elektrisk muskelstimulering. Om jag var i Annas kläder skulle jag testa att gå till en naprapat som är duktig på idrotsskador och använder den metoden.
Massage är ju bra för att mjuka upp stela muskler, men EMS är nog ofta effektivare, elektrisk muskelstimulering. Om jag var i Annas kläder skulle jag testa att gå till en naprapat som är duktig på idrotsskador och använder den metoden.
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 23:36Hade själv problem med löparknä i våras och fick en riktigt hård massage av en naprapat. Var riktigt smärtsamt och kändes som brännskador. Kom ut med två blåa lår som var ömma i en vecka, men kunde springa 4 mil dagen efter.
Hade själv problem med löparknä i våras och fick en riktigt hård massage av en naprapat. Var riktigt smärtsamt och kändes som brännskador. Kom ut med två blåa lår som var ömma i en vecka, men kunde springa 4 mil dagen efter.
Quote from Donald Isaksson on 20 July 2011, 18:08De övningar som Klippmark & Boström länkar till brukar fungera fint, lite svårt o hitta rätt läge ibland. Är helt ok (enl min uppfattning) att det känns högre upp på utsidan av låret eftersom det där sitter en muskel (tensor facsia latae) som det spända s
De övningar som Klippmark & Boström länkar till brukar fungera fint, lite svårt o hitta rätt läge ibland. Är helt ok (enl min uppfattning) att det känns högre upp på utsidan av låret eftersom det där sitter en muskel (tensor facsia latae) som det spända s
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 18:13Tore, den du länkade till gjorde jag mot mitt löparknä fast jag höll den tills det kändes som att jag inte längre behövde kämpa för att hålla ner knäet. Det varierade alltså ganska mycket hur länge jag höll kvar, i början tog det evigheter men ju bättre k
Tore, den du länkade till gjorde jag mot mitt löparknä fast jag höll den tills det kändes som att jag inte längre behövde kämpa för att hålla ner knäet. Det varierade alltså ganska mycket hur länge jag höll kvar, i början tog det evigheter men ju bättre k
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 19:12Dum fråga kanske, men vet du varför du fick löparknä? Stretching i all dess ära, men om du inte får bort själva orsaken så kommer det inte att gå över. Så var det åtminstone för mig när jag hade det förra sommaren, då mitt problem verkar ha orsakats av cy
Dum fråga kanske, men vet du varför du fick löparknä? Stretching i all dess ära, men om du inte får bort själva orsaken så kommer det inte att gå över. Så var det åtminstone för mig när jag hade det förra sommaren, då mitt problem verkar ha orsakats av cy
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 19:16Spinning ca 1.300 pass kan ha orsakat mitt onda knä. Märkligt men kan vara sant. Börjar nu med övningen ovan. Har fått tryckt ut mina döda muskelfästen kring knäet några månader nu och det funkar mycket bättre.
Spinning ca 1.300 pass kan ha orsakat mitt onda knä. Märkligt men kan vara sant. Börjar nu med övningen ovan. Har fått tryckt ut mina döda muskelfästen kring knäet några månader nu och det funkar mycket bättre.