Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSnitt-tider?
You need to log in to create posts and topics.

Alltså, jag hittar ingen information om detta någonstans.

Vad är normal snitttid för en nybörjare, motionär samt elit? Skulle vilja ha lite hum om det liksom? Vad man bör sträva efter så att säga.

Jag har som mål att kunna köra en mil med en snitt-tid p

Det finns nog inget som är normalt. Det beror ju på ålder, träningsbakgrund, vikt m.m. och varierar dessutom mycket beroende på vad man springer. Det viktigaste är att du håller en fart som passar dig och dina förutsättningar. Då känns det normalt.

Sprin

Hej Anna. Kan berätta att även om de flesta löpband brukar envisas med km/h så brukar vi löpare mäta hastigheten i minuter/km så blir tex 10km/h alltså 6 minuterstempo...

Men sen är det ju väldigt individuellt och det beror ju på hur långt man tänkt sig

Du har kanske rätt. Säkert därför som man inte hittar någon information om det här... men jag känner ändå att jag vill ha lite koll. Man är ju nyfiken på om man är usel eller om man ligger bra till.

Såg i någon reklamtidning för Intersport (gjord i sama

Christer

Aa, tack! Där gick det upp ett litet ljus. Nu kör jag inte på löpband utan har ett stoppur anpassat just för att användas vid löpning. Tyvärr står det inte alls om minuter per kilometer. Hur räknar man ut det?

http://www.tjejmilen.se

Här kan du gå in och titta på resultat. Sök efter placeringsintervall. 1-250 så får du med eliten och bra motionärer. Sedan kan du ju söka dig bakåt i listan. De snabbaste i loppet håller ca 3.30 min/km (3 min och 30 s) snitt och de lång

6-minuterstempo brukar jag springa i när jag börjar om efter ett långt uppehåll och är helt otränad. Brukar dock ganska snabbt bli lite snabbare. Om det är "normalt" vet jag inte.

Vill man ha ut minuter per kilometer tar du helt enkelt de minuter du varit ute och delar dem med antalet kilometer du sprungit, därav min/km:-) Har du varit ute 50 minuter och sprungit 10 kilometer delar du helt enkelt 50 min med 10 km = 5 minuter per ki

Helt off-topic, men jag kollade nyss Tjejmilens resultat från 1999 och såg att Anneli Fransson då sprang på 42:48 och nu är hon elit, skitbra på 5000 m! Blev glad och inspirerad!

Vad dum jag är förresten *blush* är ju bara att räkna antal minuter man sprungit delat på km...