Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSportdryck under långpass
You need to log in to create posts and topics.

Springa 21 km utan dricka gick JÄTTEbra under Göteborgsvarvet förra året.

Mitt råd är testa, vad som fungerar för dig.
Att tala om för okända att dricka eller inte är riskabelt.

På pass över ~20km brukar jag köra med Maxim Electrolyte!

Hittade en intressant diskussion och analys av dryck under fysisk aktivitet här: http://www.lakartidningen.se/includes/07showComments.php?articleId=9581 . Ett litet utdrag: "Vid kraftig fysisk aktivitet (t ex maraton och triathlon) ligger det faktiska vät

Jag dricker bara vatten på långpassen höst, vinter och vår. Sommartid har jag även med ett par flaskor Resorb om det är varmt och jag svettas mängder och därför måste dricka mycket.

Det beror på intensiteten på mina långpass. Om det är träning och jag kör i lungt tempo så har jag inte sportdryck utan bara vatten, om det däremot är tävling kör jag bara med sportdryck (och inte vatten).

Vatten på träning för det mesta. Sportdryck på tävling för det mesta. Med undantag hit och dit som jag känner för det.

Exakt! Man kommer runt ett träningspass rätt hyfsat med lite vatten, men skall det gå undan på en lång tävling måste man få i sig så att vätske- och energinivåer ligger rätt.

Jag föredrar att vänja kroppen vid tävlingsförhållanden på mina träningspass.

Nu kunde jag inte låta bli att småle lite åt Fredriks inlägg här. "Vatten på träning för det mesta." Du menar när du har med dig någon som bär det åt dig och tvingar i dig det? 😉

Själv gillar jag inte sportdryck eller skvalp i magen överhuvudtaget. Lång

Ok, jag har sällan med mig något alls när jag är ute och springer. Hatar att bära med mig skumpande vatten då. Å andra sidan springer jag sällan särskilt långt i allmänhet, typ milen.

Vatten. Förstärkt med torkad frukt/bär och nötter.
Skidåkning: Ibland även blåbärssoppa.
Sportdryck, ibland med koffein innan och ev. under tävling.