Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 23:00Jag har som Elin lite problem med skvalp i magen, men om vi skulle springa en halvmara så tror jag definitivt vi tjänat lite på att få oss sportdryck. På Lidingöloppet senast lyclades jag dricka för mycket vatten INNAN loppet, så det fick dröja nästan 90
Jag har som Elin lite problem med skvalp i magen, men om vi skulle springa en halvmara så tror jag definitivt vi tjänat lite på att få oss sportdryck. På Lidingöloppet senast lyclades jag dricka för mycket vatten INNAN loppet, så det fick dröja nästan 90
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 23:18Tävling är annorlunda. Då dricker jag sportdryck om det är längre än millopp, bara någon mugg på halvmara men vid varje drickastation på längre lopp. De gånger jag har med mig sportdryck på träning är det för att testa inför tävling.
Tävling är annorlunda. Då dricker jag sportdryck om det är längre än millopp, bara någon mugg på halvmara men vid varje drickastation på längre lopp. De gånger jag har med mig sportdryck på träning är det för att testa inför tävling.
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 23:18Sixten Jernberg provade tidigt på 60-talet att träna på att klara sig länge utan vätska. Man trodde initialt att det skulle ha stora fördelar. Men som tur var så gjordes testen i labb och man såg väldigt snart att effekten av träningen ifråga om styrka oc
Sixten Jernberg provade tidigt på 60-talet att träna på att klara sig länge utan vätska. Man trodde initialt att det skulle ha stora fördelar. Men som tur var så gjordes testen i labb och man såg väldigt snart att effekten av träningen ifråga om styrka oc
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 23:43Jag var ute i -9 grader och körde 3 mil på skidor förra veckan, knappt 2,5 timme. Sista kvarten kändes det som om kroppen började stänga av sig, började tokfrysa på slutet i hela ansiktet, till och med ögonen, kläderna började bli styva av fryst svett. Ja
Jag var ute i -9 grader och körde 3 mil på skidor förra veckan, knappt 2,5 timme. Sista kvarten kändes det som om kroppen började stänga av sig, började tokfrysa på slutet i hela ansiktet, till och med ögonen, kläderna började bli styva av fryst svett. Ja
Quote from Funbeat user on 7 January 2011, 00:04På den tiden jag tränade långt använde vi ( 5 - 15 st. normalt) inga flaskor. Det var skönt att springa utan extra saker på kroppen eller i händerna.
Vi hade ju våra vattenhål, så beroende på temperatur så utnyttjades dessa så ingen hamnade på vätskebri
På den tiden jag tränade långt använde vi ( 5 - 15 st. normalt) inga flaskor. Det var skönt att springa utan extra saker på kroppen eller i händerna.
Vi hade ju våra vattenhål, så beroende på temperatur så utnyttjades dessa så ingen hamnade på vätskebri
Quote from Funbeat user on 7 January 2011, 01:54Dricker ingenting på pass under 90 min (~20km). Om passet är över det brukar jag ta med ett vätskebälte och tömma en flaska (~2dl) var 30.e minut.
Dricker ingenting på pass under 90 min (~20km). Om passet är över det brukar jag ta med ett vätskebälte och tömma en flaska (~2dl) var 30.e minut.
Quote from Funbeat user on 7 January 2011, 09:20@Erik Boge: JÄTTEbra på Varvet förra året är kanske är att ta i, http://gt.expressen.se/nyheter/goteborgsvarvet/1.1997006/manga-kollapsade-i-varmen-under-loppet
eller så menade du det ironiskt och jag missade det 😉
@Erik Boge: JÄTTEbra på Varvet förra året är kanske är att ta i, http://gt.expressen.se/nyheter/goteborgsvarvet/1.1997006/manga-kollapsade-i-varmen-under-loppet
eller så menade du det ironiskt och jag missade det 😉
Quote from Funbeat user on 7 January 2011, 09:31Japp
Folk skrev att man klarar sig utan vätska på 2 mil.
Men det är stor skillnader om man springer sträckan på 1½ eller 2½ timma.
Japp
Folk skrev att man klarar sig utan vätska på 2 mil.
Men det är stor skillnader om man springer sträckan på 1½ eller 2½ timma.
Quote from Funbeat user on 7 January 2011, 09:47Som erik skriver, intensiteten är väldigt viktig att komma ihåg.. går åt mycket mer vätska om man ligger och pressar hårt, än om man tex kör ett lungt långpass på samma distans.
Körde något 21km pass under 2010 utan vätska och då i lugnare tempo, och det
Som erik skriver, intensiteten är väldigt viktig att komma ihåg.. går åt mycket mer vätska om man ligger och pressar hårt, än om man tex kör ett lungt långpass på samma distans.
Körde något 21km pass under 2010 utan vätska och då i lugnare tempo, och det
Quote from Funbeat user on 7 January 2011, 09:58Jag tar bara vätska med om vädret är lurigt, eller om jag ska springa riktigt långt. Många av mina långa pass går runt Skatås, där vattenhål finns på den ljusa halvan av året. Så här års är det bäst tillgängliga avstängt, varför jag springer tre mil / 2:1
Jag tar bara vätska med om vädret är lurigt, eller om jag ska springa riktigt långt. Många av mina långa pass går runt Skatås, där vattenhål finns på den ljusa halvan av året. Så här års är det bäst tillgängliga avstängt, varför jag springer tre mil / 2:1