Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSportdryck under långpass
You need to log in to create posts and topics.

Jag vet inte om budskapet i mitt tidigare inlägg gick fram. Ett förtydligande:

Att träna kondition med vätskeunderskott reducerar effekten av träningen. Man får alltså mindre ut av sin träning när man kör på reducerade vätskedepåer. Det finns numera myck

Intressant, Mikael. Berodde minskad effekt på att minskad prestation under intensiva pass, eller mättes även skillnad på lugna tvåtimmarspass?

"Att träna kondition med vätskeunderskott reducerar effekten av träningen"

Visst, så är det säkert. Men vilka nivåer på vätskeunderskott och reducerad effekt handlar det om? Själv lyssnar jag på min kropps signaler och de säger mig att jag det är OK att

Markus, du resonerar mao som Noakes i Lore of Running. Han hade ju en hel del forskning som bekräftade hans ståndpunkt också och hade ett helt kapitel bara om den saken, så ska man basera sin träning på vetenskapen och inte på vad som känns bra för en sjä

Hade jag fått välja fritt hade jag klart föredragit att dricka lite kontinuerligt. Men om det betyder att jag måste släpa med mig skvalpande vätska avstår jag om det är möjligt. När jag nötte varv i Ågesta och Säfsen inför Vasan parkerade jag dricka vid v

De svenska studierna visade på minskad träningseffekt med mellan 5% - 45% beroende på dehydreringen. Viss reduktion även vid måttliga underskott.

Orsakerna är ganska komplexa men det som man vet händer med minskad vattenhalt i kroppen är följande:

- Red

Annica, utan att ha läst Noakes så håller jag med om det spåret. Ju mer man svettas, desto högre saltkoncentration får man i kroppen eftersom svettet innehåller lägre salthalt än kroppsvätskorna. (Man minskar saltet i kroppet men eftersom vattnet svetas b

Jag är ju inte så mycket för optimeringshysteri. Jag springer för att det är roligt och skönt och har väl som ansats att inte göra något som är direkt skadligt under tiden som jag gör det.

+1 (t+)

(t+) till Elin.
Det är väl mycket optimeringshysteri.
Slappna av är nog minst lika bra.

Våra träningar som jag nämnde ovan gick i prattempo.
Vissa av oss höll på i 15 år och mer med detta.
Ingen tog skada.