Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSportdryck under långpass
You need to log in to create posts and topics.

Lätt val!! Hellre 11 fria långpass, än 10 med vätska!

Även om jag inte tror att jag tappar vart tionde pass i träningseffekt av mitt icke-drickande, så hade jag faktiskt valt att fortsätta på samma sätt även om det vore så. Jag vill att träningen ska var

Frågan är då om träningseffekten (på sikt) verkligen försämras av ett vätskeintag som inte sker enligt sådan mall? Det jag läst hitintills verkar inte tyda på det.

Jag vet att SOK rekommenderar mycket vätska ofta vid tävling, och inte bara efter törst. j

Ja du ställde väl två frågor Erik....å på den första kan jag ju svara att jag inte dricker något eftersom jag inte kör några långpass. Runt 12 - 14 km så tar jag några klunkar vatten före...å så lika myche efteråt.

Fråga två om din dyrare sportdryck ska

Jag pulstränar just nu och nöter en hel del lågpulspass på gymmet (min rygg/fötter har lite problem med underlaget just nu). Det gör ju att löpningen blir väldigt likartad/jämförbar från gång till annan. Något jag upptäckt är att om jag sprungit ca 7 km o

Ah! Intressant Kristina, känner du någon skillnad också när pulsen sjunker, och du stannar inte upp det minsta när du dricker?

Nej, 3-4 slag gör ingen skillnad i känslan på lågpuls för mig. Och nej, stannar inte upp. På bandet går det ju liksom inte att "stanna upp lite". Antingen springer man ju i samma takt eller så hoppar man isär med benen. Det händer naturligtvis att jag hop

Intressant test.

Hur lång tid tog det att springa 7 km?
När återvände pulsen till den gamla nivå?

Det beror på. Vatten på pass upp till dryga timmen. Fast nu kom jag på att mina senaste pass har varit på 1.10-1-15...och då har jag inte haft vatten...inte heller saknat det.

På pass längre än 90 minuter har jag nog vatten med mig. Eller så har jag vat

Jag har samma erfarenhet som Kristina ang vätskan och pulsen.

På dagarna är jag, tyvärr, dålig på att dricka ordentligt och är nog lätt dehydrerad kvällstid när det är dags för träning. Inget jag har funderat på förräns jag läste det Mikael skrev tidigt

Att ha druckit innan ett pass är väl självklart. Hur svårt är det att dra i sig lite extra vatten innan sitt planerade löppass? Det är bara en planeringssak, men får inte underskattas.

Det låter ganska naturligt att pulsen stiger om man är dehydrerad och