Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSportdryck under långpass
You need to log in to create posts and topics.

Druckit innan ett pass har jag alltid gjort. Det är intaget av vätska under dagen som jag inte har funderat så mycket på, eftersom jag bara har druckit när kroppen har sagt till. Att den är törstig.

Nu vet jag bättre. 🙂

Jag kör extremt sällan med vätska på träning. Har märkt att jag på tävling eller gemenamma ultraturer springer mycket långsammare när jag bär med mig vätska eller ryggsäck och det beror nog på min ovana att släpa extra vikt. I fall man vill ta hänsyn till

Här är några bra rekommendationer

http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-vi-genomgang-av-de-battre-rekommendationerna/

Marcus:

Att träna under tävlingsförhållanden låter väl ganska naturligt.

Dricker nästan aldrig på pass under 20km om det inte är tävling. På tävling står ju folk utplacerade med vatten så det bara är att roffa åt sig. Tycker inte om att springa med bälte, fast ibland brukar jag placera ut lite vattenflaskor här och där om jag

Erik:
"Hur lång tid tog det att springa 7 km?" - Strax över 43 min.
När återvände pulsen till den gamla nivå? - Oj, vet inte exakt men gissar på 4-5 minuter.

På löpband är det ju ofta extremt varmt, men däremot väldigt lätt att kunna smådricka under pass

"Drinking policies during exercise have changed substantially throughout history. Since the mid 1990’s, however, there has been an increase in the promotion of over-drinking by athletes. While the scientific community is slowly moving away from “blanket”

Det er 3 "skoler" som uttaler seg her:

1: de som ikke har med drikke av bekvemlighet grund.

2: de som mener det ikke er nødvendig.

3: de som drikker under passet/løpet for og opprettholde kroppens veskebalanse.

Studier viser at kroppens signal på tør

Studier visar å andra sidan att 2-4% vätsketapp är helt OK och normalt vid längre prestationer (se diagramet ovan samt länk ovan).

En rettelse til meg selv: Tørst melder seg ved ca. 2% ,og ikke ved 1-1.5 som jeg skrev.

"2-4% vätsketapp är helt OK" : 4% er 3.2kg. for en person på 80 kg. og det er IKKE ok. Men sikkert vanlig.

Vi er utrolig opptatt av å trene i riktige puls/watt son