Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 19:47Skidåkarstudien ligger i Saltins avhandling. Den fanns på nätet tidigare men inte nu. Man kan säkert få ut den från GIH.
Skidåkarstudien ligger i Saltins avhandling. Den fanns på nätet tidigare men inte nu. Man kan säkert få ut den från GIH.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 20:03Ah, nu hittade jag den. "Aerobic..." skall det vara.
Ah, nu hittade jag den. "Aerobic..." skall det vara.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 21:16Tack Lars Klippmark, var precis det svaret jag eftersökte. 🙂 Har aldrig tänkt på att man själv kan tillföra lite salt, märkligt (#) det som är så gott på knäcket!
Tack Lars Klippmark, var precis det svaret jag eftersökte. 🙂 Har aldrig tänkt på att man själv kan tillföra lite salt, märkligt (#) det som är så gott på knäcket!
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 21:51Jag lägger flingsalt på mina Runekakor, underbart (H:)
Springer jag längre än typ 20km (eller typ 18km terräng) har jag med mig vatten. Kör jag någon typ av "multisport" innan löpningen kompleterar jag vattnet med Runekakor. Mumsfillibabba 🙂
Jag lägger flingsalt på mina Runekakor, underbart (H:)
Springer jag längre än typ 20km (eller typ 18km terräng) har jag med mig vatten. Kör jag någon typ av "multisport" innan löpningen kompleterar jag vattnet med Runekakor. Mumsfillibabba 🙂
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 22:08"2 mil långpass på sommaren blir bra jobbigt utan dricka?"
När jag tränade på halvan (21km) så drack jag aldrig under träning. Bara före och efter. Dock så sprang jag relativt långsamt. Jag hade då max 100 minuter som träningstid och var nere och nosade
"2 mil långpass på sommaren blir bra jobbigt utan dricka?"
När jag tränade på halvan (21km) så drack jag aldrig under träning. Bara före och efter. Dock så sprang jag relativt långsamt. Jag hade då max 100 minuter som träningstid och var nere och nosade
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 08:10@Kristina och Sylvia: Håller sig pulsen sedan på denna nivå? Det kan inte bara vara så att du "håller andan" medan du dricker (vilket sänker pulsen temporärt).
@Kristina och Sylvia: Håller sig pulsen sedan på denna nivå? Det kan inte bara vara så att du "håller andan" medan du dricker (vilket sänker pulsen temporärt).
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 09:14Nej, den håller sig där. Den sjunker relativt långsamt alltså och störtdyker inte i samma stund som jag dricker. Efter några km till är det dags igen - den börjar stiga och sjunker om jag tillför mer vätska.
Men som sagt - det är på löband jag observerat
Nej, den håller sig där. Den sjunker relativt långsamt alltså och störtdyker inte i samma stund som jag dricker. Efter några km till är det dags igen - den börjar stiga och sjunker om jag tillför mer vätska.
Men som sagt - det är på löband jag observerat
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 12:11Tycker jag känner igen puls-fenomenet även från varma långa pass ute. (Jag är en sådan som svettas mycket och trivs med att få vätska under passen.) Att dricka håller ner pulsen en smula.
Oavsett om det är placebo eller inte, det fungerar, så varför inte
Tycker jag känner igen puls-fenomenet även från varma långa pass ute. (Jag är en sådan som svettas mycket och trivs med att få vätska under passen.) Att dricka håller ner pulsen en smula.
Oavsett om det är placebo eller inte, det fungerar, så varför inte
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 13:28Efter dagens 26km-långpass vägde jag inte ens -1kg jämfört med normalvikten, visserligen troligt att jag låg +0,5-1kg vid långpass-starten jämfört med normalvikten som tas på morgonen innan frukost, men jag lär inte ha tappat mer än något drygt kg under p
Efter dagens 26km-långpass vägde jag inte ens -1kg jämfört med normalvikten, visserligen troligt att jag låg +0,5-1kg vid långpass-starten jämfört med normalvikten som tas på morgonen innan frukost, men jag lär inte ha tappat mer än något drygt kg under p
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 13:48Det går åt vätska för att värma upp inandningsluften.
Det går åt vätska för att värma upp inandningsluften.