Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 16:51Det går alldeles utmärkt att behålla vätskebalansen även när man tappar 2-4% i vätska. Hurdå? Man svettas ut salter.
Risken är ganska stor att man dricker för mycket, snarare än för litet.
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa043901
Det går alldeles utmärkt att behålla vätskebalansen även när man tappar 2-4% i vätska. Hurdå? Man svettas ut salter.
Risken är ganska stor att man dricker för mycket, snarare än för litet.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 16:59Jag hoppas att den här tråden får handla om vad olika funbeatare dricker under sina långpass. Diskussionen kring sanningen om vätskeintag under träning finns att ta del av i annan tråd :-).
Själv dricker jag gärna min hemgjorda mix av vatten, dextropur,
Jag hoppas att den här tråden får handla om vad olika funbeatare dricker under sina långpass. Diskussionen kring sanningen om vätskeintag under träning finns att ta del av i annan tråd :-).
Själv dricker jag gärna min hemgjorda mix av vatten, dextropur,
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 17:05"""Under längre tävlingar dricker jag efter schema och inte efter törst. Jag har erfarit att det är svårt att "dricka ikapp" om man halkat efter i vätskebalans. Några munnar var 20 minut brukar funka bra.""
110 % enig med deg Lars K
"""Under längre tävlingar dricker jag efter schema och inte efter törst. Jag har erfarit att det är svårt att "dricka ikapp" om man halkat efter i vätskebalans. Några munnar var 20 minut brukar funka bra.""
110 % enig med deg Lars K
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 18:36Ja, det är riktigt att vi har diskuterat det här med vätskeintag i tidigare trådar. Bra påminnelse för jag kom då ihåg att jag refererade till Bengt Saltins avhandling "Anaerobic work capacity and circulation at exercise in man" som innehåller den där stu
Ja, det är riktigt att vi har diskuterat det här med vätskeintag i tidigare trådar. Bra påminnelse för jag kom då ihåg att jag refererade till Bengt Saltins avhandling "Anaerobic work capacity and circulation at exercise in man" som innehåller den där stu
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 18:38En sockerkick med saft är kanon!
En sockerkick med saft är kanon!
Quote from Jonny Persson on 8 January 2011, 18:43Vill man läsa lite mer är det här en rätt rolig tråd.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=831026
Vill man läsa lite mer är det här en rätt rolig tråd.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 18:45Den är en installation.
Den är en installation.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 19:03Ja, vad bra att den där tråden refererades tll för där fanns en diskussionsglad herre som skrev så många och långa inlägg att han glömde bort att dricka mellan varven och därför försvann ur tätstriden en bit före målgång.
Ja, vad bra att den där tråden refererades tll för där fanns en diskussionsglad herre som skrev så många och långa inlägg att han glömde bort att dricka mellan varven och därför försvann ur tätstriden en bit före målgång.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 19:21Bra att du kom på det Mikael! Jag hittar inte Saltins avhandling på nätet, kan du försöka ta reda på vad skidåkarstudien hette?
Bra att du kom på det Mikael! Jag hittar inte Saltins avhandling på nätet, kan du försöka ta reda på vad skidåkarstudien hette?
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 19:44In i Väggen av Jörgen Brink
In i Väggen av Jörgen Brink