Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 13:51Markus, återkom gärna med lite mer vikt runt långpass. Skall försöka väga mig själv och se om det blir någon skillnad. Kan vara intressant hur det blir sen framåt sommaren och värmen
Markus, återkom gärna med lite mer vikt runt långpass. Skall försöka väga mig själv och se om det blir någon skillnad. Kan vara intressant hur det blir sen framåt sommaren och värmen
Quote from Jonny Persson on 9 January 2011, 14:30För att hjälpa till lite med statistiken så kan ni få mina siffror för idag. Tappade 1.1 kg under passet (28 km) och jag drack 3-3.5 dl. Men då var jag rätt tunt klädd i det fina vädret.
För att hjälpa till lite med statistiken så kan ni få mina siffror för idag. Tappade 1.1 kg under passet (28 km) och jag drack 3-3.5 dl. Men då var jag rätt tunt klädd i det fina vädret.
Quote from Catharina Brattlin on 9 January 2011, 19:28Micke, jag har inte observerat något annat gällande puls och vätska än att jag får en betydligt lägre medelpuls på ett löpass (utelöpning) om jag har druckit ordentligt under dagen och s a s vätskat upp mig rejält. Skillnaden var markant mellan de båda ti
Micke, jag har inte observerat något annat gällande puls och vätska än att jag får en betydligt lägre medelpuls på ett löpass (utelöpning) om jag har druckit ordentligt under dagen och s a s vätskat upp mig rejält. Skillnaden var markant mellan de båda ti
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 20:51När jag grävde ned mig i forskningen kring kroppens mekanismer för kylning för något år sedan så kommer jag ihåg följande:
Vid minskad vätskenivå i kroppen så minskar också förmågan till evoporativ kylning. Då prioriterar kroppen om blodets uppgift till
När jag grävde ned mig i forskningen kring kroppens mekanismer för kylning för något år sedan så kommer jag ihåg följande:
Vid minskad vätskenivå i kroppen så minskar också förmågan till evoporativ kylning. Då prioriterar kroppen om blodets uppgift till
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:09På mina långpass (över 30k) brukar ja ha med mig vätskebältet med 2 flaskor i , oftast med Maxim sportdryck då jag dricker det på marathon och dricka en halv flaska åt gånger vid 10, 16, 22 och 28 km alltså ungefär de mellanrum som det blir på ett maratho
På mina långpass (över 30k) brukar ja ha med mig vätskebältet med 2 flaskor i , oftast med Maxim sportdryck då jag dricker det på marathon och dricka en halv flaska åt gånger vid 10, 16, 22 och 28 km alltså ungefär de mellanrum som det blir på ett maratho
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:52Varför inte träna upp förmågan att röra på sig med väl lite vatten?
När jag tränade som mest fanns ej tillgång till konstgjorda kemikaliska energitillskott. Så vi nöjde oss med vatten. När vi kom över det.
OK. Det var kö till vattenkranen innan vi gav o
Varför inte träna upp förmågan att röra på sig med väl lite vatten?
När jag tränade som mest fanns ej tillgång till konstgjorda kemikaliska energitillskott. Så vi nöjde oss med vatten. När vi kom över det.
OK. Det var kö till vattenkranen innan vi gav o
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:56Så vitt jag har förstått, så går det inte att träna på att klara sig utan vatten. Man kan förstås vänja sig vid det mentalt, men fysiskt går det inte.
Så vitt jag har förstått, så går det inte att träna på att klara sig utan vatten. Man kan förstås vänja sig vid det mentalt, men fysiskt går det inte.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 13:10Jag tänker träna upp min bil på att gå utan olja. Det borde väl funka?
Jag tänker träna upp min bil på att gå utan olja. Det borde väl funka?
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 13:47Jag har ingen praktisk nytta av att träna upp det så jag fortsätter se till att jag har vätska när jag tycker att jag behöver det. Antingen släpa med mig vätska eller pengar.
Jag har ingen praktisk nytta av att träna upp det så jag fortsätter se till att jag har vätska när jag tycker att jag behöver det. Antingen släpa med mig vätska eller pengar.
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 15:00lite mer läsa för de som gillar det...
betoning ligger på vätska och träning...inte tävling
http://traningslara.se/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/
lite mer läsa för de som gillar det...
betoning ligger på vätska och träning...inte tävling
http://traningslara.se/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/