Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Säg det till folk som håller på att missa bussen, eller ska ha en liter mjölk innan de stänger!

På gångbanan tar man sig fram till fots.

Det var en gång en bana.

Och om det får köra fordon på den banan så bör man gå och springa på vänster sida för sin egen säkerhets skull och för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt. Detta rekommenderas av NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande). Det är i

@Tor

Tja, vet inte om det handlar om att "ge sig". Vanligen brukar jag ta ett steg ut i terrängen (om det går) alternativt kasta ett öga över axeln och ta ett steg ut närmare trafiken.
Som jag skrev så tänker jag på detta sätt i kombination med uppmärksa

Det är självklart att trafikant (inkl. gående och hundägare) ska föra sig till höger om inte annat uttryckligen sägs i Trafikförordningen, eller lokal bestämmelse (skylt och/eller lokala ordningsföreskrift). Vi har högertrafik i Sverige sedan 1967.

Klart folk blir förvirrade. Gående skall hålla sig till vänster på vanlig väg, men på gångbanor bör man plötsligt gå på höger sida när det är "inbördes möte". Hundägare för alltid sin hund på vänster sida och vill inte möta annan hundägare hund mot hund,

Fast jag tycker att det är lättare att tänka att vi har högertrafik i det här landet med ett undantag för gångtrafikanter på trafikerad väg. En regel men med ett undantag.

Och det undantaget finns av en anledning. En anledning som går att applicera på snabba cyklar och mopeder också. Så jag håller mig till vänster konsekvent.

Håller med Marcus och Sven. Gående på vänster sida på BILväg är ett undantag i regelverket. Det vanliga är att man på de ställen där undantag inte gäller följer grundregel (i detta fall högertrafik).

För att förvirra ytterligare: Glöm inte att hundarnas